Title: Model předmětově-didaktických kompetencí učitelů reflektující rozvoj informatického myšlení u žáků a studentů
Other Titles: Model of subject-didactic competences of teachers reflecting the development of computational thinking in pupils and students
Authors: Klement, Milan
Šaloun, Petr
Bryndová, Lucie
Dragon, Tomáš
Citation: Inovace a technologie ve vzdělávání: časopis o nových metodách a inovacích v technickém a přírodovědném vzdělávání. 2022, č. 1, s. 12-21.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Document type: článek
article
URI: http://olympiadatechniky.cz/itev/
http://hdl.handle.net/11025/51134
ISSN: 2571-2519
Keywords: informatické myšlení;obsahově-předmětové kompetence;učitelé;model
Keywords in different language: computational thinking;content-subject competences;teachers;model
Abstract: Rozvoj a zapracování konceptu rozvoje informatického myšlení (z anglického computational thinking) žáků do kurikula informatických předmětů je v současnosti jednou z velkých výzev, se kterými se česká školská soustava vyrovnává. Takto koncipovaná výuka ale předpokládá cílený rozvoj obsahově-předmětových a didakticko-pedagogických kompetencí učitelů potřebných pro rozvoj informatického myšlení u jejich žáků a studentů. Předložená stať se tak zabývá možností vymezení obecného modelu předmětově-didaktických kompetencí učitelů podporující rozvoj informatického myšlení u žáků a studentů.
Abstract in different language: The development and incorporation of the concept of the development of computational thinking into the curriculum of computing subjects is currently one of the major challenges facing the Czech school system. However, such a concept of teaching presupposes a targeted development of content-subject and didacticpedagogical competences of teachers necessary for the development of computational thinking in their pupils and students. Thus, the present paper deals with the possibility of defining a general model of subject-matter and didactic competences of teachers supporting the development of computational thinking in pupils and students.
Rights: © Západočeská univerzita v Plzni
Appears in Collections:Číslo 2 (2022)
Číslo 2 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Itev_2_2022-12-21.pdfPlný text316,14 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/51134

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.