Title: | Model předmětově-didaktických kompetencí učitelů reflektující rozvoj informatického myšlení u žáků a studentů |
Other Titles: | Model of subject-didactic competences of teachers reflecting the development of computational thinking in pupils and students |
Authors: | Klement, Milan Šaloun, Petr Bryndová, Lucie Dragon, Tomáš |
Citation: | Inovace a technologie ve vzdělávání: časopis o nových metodách a inovacích v technickém a přírodovědném vzdělávání. 2022, č. 1, s. 12-21. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Document type: | článek article |
URI: | http://olympiadatechniky.cz/itev/ http://hdl.handle.net/11025/51134 |
ISSN: | 2571-2519 |
Keywords: | informatické myšlení;obsahově-předmětové kompetence;učitelé;model |
Keywords in different language: | computational thinking;content-subject competences;teachers;model |
Abstract: | Rozvoj a zapracování konceptu rozvoje informatického myšlení (z anglického computational thinking) žáků do kurikula informatických předmětů je v současnosti jednou z velkých výzev, se kterými se česká školská soustava vyrovnává. Takto koncipovaná výuka ale předpokládá cílený rozvoj obsahově-předmětových a didakticko-pedagogických kompetencí učitelů potřebných pro rozvoj informatického myšlení u jejich žáků a studentů. Předložená stať se tak zabývá možností vymezení obecného modelu předmětově-didaktických kompetencí učitelů podporující rozvoj informatického myšlení u žáků a studentů. |
Abstract in different language: | The development and incorporation of the concept of the development of computational thinking into the curriculum of computing subjects is currently one of the major challenges facing the Czech school system. However, such a concept of teaching presupposes a targeted development of content-subject and didacticpedagogical competences of teachers necessary for the development of computational thinking in their pupils and students. Thus, the present paper deals with the possibility of defining a general model of subject-matter and didactic competences of teachers supporting the development of computational thinking in pupils and students. |
Rights: | © Západočeská univerzita v Plzni |
Appears in Collections: | Číslo 2 (2022) Číslo 2 (2022) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Itev_2_2022-12-21.pdf | Plný text | 316,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/51134
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.