Title: Čtení technických obrazových materiálů studenty učitelství prvního stupně
Other Titles: Reading of technical picture materials by primary school teacher trainees
Authors: Janovec, Jan
Brtnová Čepičková, Ivana
Citation: Inovace a technologie ve vzdělávání: časopis o nových metodách a inovacích v technickém a přírodovědném vzdělávání. 2022, č. 1, s. 31-36.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Document type: článek
article
URI: http://olympiadatechniky.cz/itev/
http://hdl.handle.net/11025/51136
ISSN: 2571-2519
Keywords: technická gramotnost;učitelství prvního stupně;eye-tracking;vizuální představivost;řešení problémů
Keywords in different language: technical literacy;primary school teaching;eye-tracking;visual imagination;problem solving
Abstract: Článek popisuje výsledky studie, která byla navržena tak, aby byly zjištěny rozdíly mezi studenty s lepším a horším výkonem při řešení zobrazených technických úkolů. Při hledání správných řešení museli studenti uplatňovat vizuo-prostorové schopnosti, tvořivé myšlení, dovednosti při řešení problémů a schopnost interpretovat vizuální představy. Po dobu činnosti byli studenti snímáni zařízením pro eye-tracking. Získaná data z jejich očních pohybů byla podrobena kvalitativnímu i kvantitativnímu zkoumání a porovnána. Lze předpokládat, že pochopení rozdílů ve vizuálním vnímání studentů při zpracování, řešení problémů a pozornosti, kterou věnují podnětům, může pomoci při pozitivních intervencích v technickém vzdělávání.
Abstract in different language: The article describes the results of a study designed to determine the differences between students with better and worse performance when solving the displayed technical tasks. Searching for the right solutions, students had to apply visual-spatial skills, creative thinking, problem-solving skills and the ability to interpret visual images. During the activity, the students were scanned with an eye-tracking device. The data obtained from their eye movements was subjected to qualitative and quantitative examination and compared. It can be hypothesized that understanding the differences in students' visual perception in processing, problem solving, and the attention they pay to stimuli, can aid in positive interventions in technical education.
Rights: © Západočeská univerzita v Plzni
Appears in Collections:Číslo 2 (2022)
Číslo 2 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Itev_2_2022-31-36.pdfPlný text407,47 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/51136

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.