Název: The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators.
Další názvy: Úloha anglické literatury ve výuce angličtin(y): Jak vykročit k výchově transkulturních mluvčí
Autoři: Quinn Novotná, Veronika
Dunková, Jiřina
Citace zdrojového dokumentu: QUINN NOVOTNÁ, V. DUNKOVÁ, J. The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators.. ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries, 2022, roč. 19, č. 2, s. 169-194. ISSN: 1581-8918
Datum vydání: 2022
Nakladatel: University of Ljubljana Press
Typ dokumentu: článek
article
URI: 2-s2.0-85145562161
http://hdl.handle.net/11025/51613
ISSN: 1581-8918
Klíčová slova: globální angličtina, angličtina jako lingua franca, literární tvořivost, multikulturní mluvčí, vzdělávání učitelů
Klíčová slova v dalším jazyce: Global Englishes;English as a lingua franca;literary creativity;multicultural communicators;teacher education
Abstrakt: S čím dál větší globalizací začali angličtinu postupně jazykově a kulturně ovlivňovat vícejazyční mluvčí jiných jazyků, což může mít dopad na zavedené jazykové normy a standardy. Tento článek se nejprve zabývá terminologickými otázkami souvisejícími s oblastí globálních angličtin a angličtiny jako lingua franca, poté po přehledu kurikulárních dokumentů relevantních pro český vzdělávací kontext shrnuje zjištění z pilotního výzkumu provedeného na místních akademicky zaměřených gymnáziích, který odhalil, že učitelé angličtiny zřejmě stále spojují anglicky psanou literaturu s tvůrčí produkcí vnitřního okruhu (Kachru 1985). S úmyslem překlenout propast mezi teorií a praxí jsme navrhli a pilotně ověřili několik plánů výuky zohledňujících širší pojetí anglofonního literárního kánonu zahrnujícího díla ze všech tří kachruoských kruhů. Předpokládáme, že širší kontakt s takovou literární tvorbou může pomoci vychovat generaci transkulturních mluvčí, tj. uživatelů jazyka, úspěšně komunikují v dynamických jazykových interakcích napříč kulturami.
Abstrakt v dalším jazyce: With the globalization of English, multilingual speakers of other languages have started to influence it linguistically and culturally, potentially challenging its established norms and standards. This paper first addresses terminological issues related to the area of Global Englishes and English as a lingua franca, then upon reviewing curricular documents relevant to the Czech educational context it summarizes findings from a pilot study conducted at local academically oriented high schools revealing that the English teachers still seem to associate ‘English’ literature with inner circle creative production. Intending to bridge the gap between theory and practice, we designed and piloted several lesson plans taking heed of a broader conception of the anglophone literary canon inclusive of works from across all Kachruvian circles. We postulate that extended exposure to such literary creativity may help raise a generation of transcultural communicators, i.e. language users who thrive in dynamic language interactions across cultures.
Práva: © University of Ljubljana Press
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KAJ)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
ELOPE_2022_VQN_JD.pdf5,74 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/51613

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD