Title: | “And in this harsh world draw thy breath in pain, to tell my story”: The Reception of Hamlet in Pilsen Theatres |
Other Titles: | Recepce Hamleta v plzeňských divadlech |
Authors: | Mišterová, Ivona |
Citation: | MIŠTEROVÁ, I. “And in this harsh world draw thy breath in pain, to tell my story”: The Reception of Hamlet in Pilsen Theatres. Theory and Practice in English Studies, 2022, roč. 11, č. 1, s. 31-47. ISSN: 1805-0859 |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Masarykova univerzita |
Document type: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/51621 |
ISSN: | 1805-0859 |
Keywords: | amlet;William Shakespeare;Městské divadlo v Plzni;Divadlo J. K. Tyla v Plzni;Shakespearův festival;1916 |
Keywords in different language: | Hamlet;William Shakespeare;the Municipal Theatre;the J. K. Tyl Theatre in Pilsen;Shakespeare Festival;1916 |
Abstract: | Hamlet je jednou z nejdiskutovanějších a nejoblíbenějších Shakespearových her. Recepce Hamleta je stejně dlouhá jako jeho jevištní historie. Svou cestu si našel i do plzeňských divadel. Cílem tohoto článku je vysledovat recepci inscenací Hamleta, které se v Plzni hrály od otevření nového Městského divadla v roce 1902. První část čerpá z řady dobových divadelních recenzí a kritických komentářů a druhá část vychází z autorovy estetické zkušenosti. Článek se dále pokouší zjistit, jak režijní záměry a volby spolu s konkrétními hereckými strategiemi formovaly dané shakespearovské inscenace. |
Abstract in different language: | Hamlet is one of Shakespeare’s most widely discussed and popular plays. Its reception history is as long as its stage history. It also found its way to Pilsen theatres. The aim of this article is to trace the reception of the productions of Hamlet that have been staged in Pilsen since the opening of the new Municipal Theatre in 1902. The first part draws on a range of period theatre reviews and critical commentaries, whereas the second part is based on the author’s aesthetic experience. The article furthermore attempts to find out how directorial intentions and choices, along with particular acting strategies, shaped the Shakespearean productions in question. |
Rights: | © CC BY-NC-ND 4.0 International |
Appears in Collections: | Články / Articles (KAJ) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Print_Ivona_Misterova.pdf | 327,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/51621
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.