Název: | Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy |
Další názvy: | Use of educational trails for the development of reading literacy of primary school pupils |
Autoři: | Písková, Růžena Valečková, Zuzana |
Citace zdrojového dokumentu: | PÍSKOVÁ, R. VALEČKOVÁ, Z. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 2022, roč. 12, č. 1, s. 46-60. ISSN: 1805-1464 |
Datum vydání: | 2022 |
Nakladatel: | Ostravská univerzita |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/51668 |
ISSN: | 1805-1464 |
Klíčová slova: | čtenářství;čtenářská gramotnost;čtení v oborech;český jazyk;naučná stezka |
Klíčová slova v dalším jazyce: | reading comprehention;literacy;reading in disciplines;Czech language;educational trail |
Abstrakt: | Studie se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti u žáků 1. stupně základní školy (dále jen ZŠ) s využitím naučné stezky. Cílem výzkumného šetření bylo propojit metodiku tvorby naučných stezek se současnými didaktickými postupy uplatňovanými ve výuce českého jazyka a literatury na 1. stupni ZŠ k rozvoji čtenářské gramotnosti. Podnětem k výzkumu byla snaha využít organizační formu výuky propojující čtenářství s regionálními prvky zahrnujícími přírodní, sociokulturní a literární aspekty. Toto pojetí naučné stezky dosud nebylo v oborové didaktice českého jazyka a literatury systematicky řešeno. Výsledky výzkumu byly aplikovány při tvorbě naučné stezky se čtenářským zaměřením v mikroregionu Staňkovsko a následně ověřeny ve výuce na 1. stupni ZŠ. Výzkum je využitelný pro tvorbu naučných stezek se čtenářským zaměřením v dalších mikroregionech a zároveň nabízí praktický didaktický materiál pro učitele 1. stupně ZŠ. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The study focuses on the development of literacy skills among primary school pupils using an educational trail. The aim of the research was to link the methodology of creating educational trails with the current didactic practices applied in teaching Czech language and literature at primary school to develop reading literacy. The impetus for the research was the desire to use an organisational form of teaching which links reading with regional elements including natural, socio-cultural, and literary aspects. This concept of an educational trail has not yet been systematically addressed in the didactics of Czech language and literature. The results of the research were applied in the creation of educational trail with a reading focus in the vicinity of Staňkov and subsequently verified in teaching at primary school. The research can be used for the creation of educational trails with a reading focus in other micro-regions and simultaneously offers practical teaching materials for primary school teachers. |
Práva: | © Ostravská univerzita |
Vyskytuje se v kolekcích: | Články / Articles (KČJ) OBD |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|
Microsoft Word - SOK 2022 celek pracovní doc - slovoaobraz-12-1.pdf | 1,55 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/51668
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.