Title: Influence of Manufacturing Variations of Protuberant Teeth Shapes on Gearing Stresses of High-speed Gearboxes
Other Titles: Vliv výrobních odchylek tvarů paty protuberantních zubů na namáhání ozubení rychloběžných převodovek
Authors: Morávka, Štefan
Študent, Josef
Citation: MORÁVKA, Š. ŠTUDENT, J. Influence of Manufacturing Variations of Protuberant Teeth Shapes on Gearing Stresses of High-speed Gearboxes. In ENGINEERING MECHANICS 2022. Praha: Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Czech Academy of Sciences, 2022. s. 261-264. ISBN: 978-80-86246-51-2 , ISSN: 1805-8248
Issue Date: 2022
Publisher: Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Czech Academy of Sciences
Document type: konferenční příspěvek
ConferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/51737
ISBN: 978-80-86246-51-2
ISSN: 1805-8248
Keywords: ozubená kola;protuberantní ozubení;MKP;napjatost;únosnost;cementování
Keywords in different language: gears;protuberant gearing;FEA;tension;load capacity;case hardening
Abstract: Příspěvek popisuje řešení aktuálního problému spojeného s technologií výroby ozubených kol rychloběžných převodovek. Cílem je stanovení spolehlivých podkladů a postupu hodnocení vlivu výrobních odchylek tvarů paty protuberantních zubů na namáhání a únosnost ozubení. Možnosti dosud používaného software přinášejí spíše nejistotu. Byla vyřešena řada náročných MKP výpočtů napětí pro různé varianty odchylek tvaru paty zubu, které v praxi nastávají. Diskutován je vliv změny mechanických vlastností materiálu, s hloubkou zabroušení. Výsledky budou využity jak při návrhu ozubení, tak i jako podklady pro rozhodování, jak nakládat s díly s vadami, zda je dále použít nebo vyzmetkovat. To přispěje ke zvýšení efektivity výroby i spolehlivosti převodovek.
Abstract in different language: The paper describes the solution of a current problem related to the technology of production of gear for high-speed gearboxes. The aim is to establish a reliable basis and procedure for evaluating the influence of manufacturing variations in the shape of the heel of the protuberant teeth on the stress and load capacity of the gearing. The capabilities of the software used so far bring rather uncertainty. A number of challenging FEA stress calculations for different variations of tooth heel shape deviations that occur in practice have been solved. The effect of changing the mechanical properties of the material with the depth of grinding is discussed. The results will be used both in the design of gearing and as a basis for deciding how to handle parts with defects, whether to continue using them or to scrap them. This will help to increase the efficiency of production and the reliability of gearboxes.
Rights: © Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Czech Academy of Sciences
Appears in Collections:Konferenční příspěvky / Conference objects
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
MORAVKA_261.pdf2,88 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/51737

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD