Title: | Priority-based encoding of triangle mesh connectivity for a known geometry |
Other Titles: | Kódování konektivity trojúhelníkových sítí ze známé geometrie založené na prioritě |
Authors: | Dvořák, Jan Káčereková, Zuzana Vaněček, Petr Váša, Libor |
Citation: | DVOŘÁK, J. KÁČEREKOVÁ, Z. VANĚČEK, P. VÁŠA, L. Priority-based encoding of triangle mesh connectivity for a known geometry. Computer Graphics Forum, 2023, roč. 42, č. 1, s. 60-71. ISSN: 0167-7055 |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Wiley |
Document type: | článek article |
URI: | 2-s2.0-85141375985 http://hdl.handle.net/11025/51870 |
ISSN: | 0167-7055 |
Keywords: | komprese dat,;modelování geometrie;polygonální modelování |
Keywords in different language: | data compression;geometric modelling;polygonal modelling |
Abstract: | V určitých praktických situacích je potřeba přenosu či uložení konektivity trojúhelníkové sítě s danými pozicemi vrcholů v 3D známými na obou stranách přenosu (kódování/dekódování). Tato úloha je rozdílná od běžného kompresního scénáře trojúhelníkových sítí, kde konektivita a geometrie (pozice vrcholů) jsou zakódovány buďto dohromady, či v opačném pořadí (konektivita první), kde lze využít možnost reindexace vrcholů a trojúhelníků. Dříve navržené metody pro kódování konektivity se znalostí geometrie byly založené na běžném průchodu konektivitou sítě a predikovaly, který vrchol spojit s částí již zpracované sítě. V tomto článku jsme daný přístup vylepšili nahrazením předurčeného průchodu průchodem řízeným prioritní frontou zpracovávaných hran, ze které v každém kroku vybereme takovou, kde jsme si s predikcí nejjistější; tj. taková hrana, kde nejlepší kandidátní vrchol má největší výhodu oproti ostatním kandidátům v závislosti na pečlivě navržené metrice kvality kandidáta. Numerické experimenty ukazují, že tento přístup vede na výrazné snížení datového toku v porovnání s předchozími metodami. |
Abstract in different language: | In certain practical situations, the connectivity of a triangle mesh needs to be transmitted or stored given a fixed set of 3D vertices that is known at both ends of the transaction (encoder/decoder). This task is different from a typical mesh compression scenario, in which the connectivity and geometry (vertex positions) are encoded either simultaneously or in reversed order (connectivity first), usually exploiting the freedom in vertex/triangle re-indexation. Previously proposed algorithms for encoding the connectivity for a known geometry were based on a canonical mesh traversal and predicting which vertex is to be connected to the part of the mesh that is already processed. In this paper, we take this scheme a step further by replacing the fixed traversal with a priority queue of open expansion gates, out of which in each step a gate is selected that has the most certain prediction, that is one in which there is a candidate vertex that exhibits the largest advantage in comparison with other possible candidates, according to a carefully designed quality metric. Numerical experiments demonstrate that this improvement leads to a substantial reduction in the required data rate in comparison with the state of the art. |
Rights: | Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům. © Eurographics - The European Association for Computer Graphics and John Wiley & Sons Ltd. |
Appears in Collections: | Články / Articles (KIV) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Dvorak - Priority‐based encoding of triangle mesh connectivity for a known geometry.pdf | 877,18 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/51870
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.