Název: Podpora a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v prostředí 1. stupně ZŠ
Další názvy: Education and support of elementary school students with different mother language
Autoři: Častorálová, Adéla
Vedoucí práce/školitel: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Oponent: Šafránková Dagmar, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53233
Klíčová slova: žák s odlišným mateřským jazykem;mateřský jazyk;čeština jako druhý jazyk;podpůrná opatření;rozhovory;pozorování;kazuistiky
Klíčová slova v dalším jazyce: pupils with other mother tongues;mother tongue;czech as a second language;support measures;interviews;observation;case studies
Abstrakt: V diplomové práci se zabýváme tématem Podpora a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v rámci 1. stupně ZŠ. Hlavním cílem práce je analyzovat a vyhodnotit podporu žáků s OMJ v prostředí 1. stupně vybrané ZŠ. V teoretické části se zabýváme vymezením žáků s OMJ a jejich postavením ve vzdělávacím systému, nástupem žáka s OMJ na školu. Věnujeme se principům ve vzdělávání žáků s OMJ a podpůrným opatřením, která jim jsou poskytována. Výzkum realizujeme pomocí výzkumných nástrojů: rozhovorů, pozorování a kazuistik. V rámci výzkumu odpovídáme na následující výzkumné otázky: Jakým způsobem pracují učitelé s žáky s OMJ (jaké postupy, strategie atd. využívají)? Jaké speciální didaktické prostředky využívají učitelé při práci s žáky s OMJ? Které užitečné zdroje a materiály shledávají učitelé jako efektivní? Jak pracují žáci s OMJ při vyučovacích hodinách? S kterými případnými obtížemi se pedagogové setkávají při vzdělávání žáků s OMJ? Shledávají učitelé systém legislativy v rámci podpory a vzdělávání žáků s OMJ dostačující? Absolvovali učitelé některé vzdělávací semináře týkající se podpory žáků s OMJ? Jak žáci s OMJ rozumí vyučovacímu jazyku (tj. češtině) a učební látce při vyučovacích hodinách? Jak se žáci s OMJ začleňují mezi své spolužáky? Jaké pokroky udělali žáci s OMJ od doby, kdy se začali vzdělávat v české škole? Z vyhodnocení nám následně vyplývají doporučení do praxe.
Abstrakt v dalším jazyce: The topic of the present diploma thesis is the Support and Education of Pupils with Other Mother Tongues at Stage One of Primary School. The main objective of this thesis is to analyse and evaluate the support that pupils with OMTs receive during stage one in a specific primary school. In the theoretical part of the paper, we have provided the definition of pupils with OMTs, examined their position within the education system and the challenges faced when pupils with OMTs join a school. We have also discussed the principles employed in the education of pupils with OMTs, as well as the supportive measures provided for such pupils. The research tools used during our research include interviews, observation and case studies. During the research, we focused on answering the following research queries: How do teachers work with pupils with OMTs (i.e. what procedures, strategies, etc. do teachers apply)? What special teaching aids do teachers use when working with pupils with OMTs? Which useful resources and materials do they find effective? How do pupils with OMTs work during lessons? What kind of difficulties, if any, do educators encounter during lessons when teaching pupils with OMTs? Do teachers find the legislation system governing the support and education given to pupils with OMTs sufficient? Have teachers completed any educational seminars on providing support to pupils with OMTs? To what degree do pupils with OMTs understand the language of instruction (i.e. Czech) and how much do they understand what is being taught during lessons? How do pupils with OMTs integrate into the class? How much progress have pupils with OMTs made since they started attending a Czech school? The evaluation is then followed by recommendations to be implemented in practice.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Castoralova_Adela_DP.pdfPlný text práce870,35 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
DP_oponposudek_Castoralova.pdfPosudek oponenta práce165,3 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Castoralova O045.pdfPrůběh obhajoby práce26,85 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Castoralova VP.pdfPosudek vedoucího práce190,18 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/53233

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.