Title: Faktory ovlivňující postoje pedagogů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách v Plzni
Other Titles: Factors affecting attitudes of teachers to education of pupils with special educational needs at primary schools in Plzeň
Authors: Kratochvílová, Aneta
Advisor: Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Referee: Pejšová Mouleová Lenka, Mgr.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53264
Keywords: inkluzivní vzdělávání;žáci se speciálními vzdělávacími potřebami;postoje pedagogů;ovlivňující faktory;základní škola
Keywords in different language: inclusive education;pupils with special educational needs;attitudes of teachers;affecting factors;primary school
Abstract: Bakalářská práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání na běžných základních školách, konkrétně se zaměřením na faktory, které ovlivňují postoje pedagogů k tomuto modelu vzdělávání. Teoretická část práce vymezuje tři základní oblasti, které jsou podstatou celé práce. Jednou z nich je vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy inkluzivní model vzdělávání, jeho definiční vymezení, legislativní ukotvení, opora ve významných mezinárodních dokumentech a možnosti poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Následující teoretickou oblastí jsou faktory ovlivňující postoje pedagogů směrem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Zde dává práce do souvislostí faktory, které souvisejí přímo s pedagogy, se specifiky žáků a se vzdělávacím prostředím. Teoretická část práce je zakončena oblastí, která je věnována definici postojů a vymezení jejich dimenzí. Část se dále zaměřuje na postoje, jež mohou pedagogové zaujímat k jednotlivým žákům a definuje jednotlivé druhy zaujímaných postojů. Výzkumná část práce zkoumá faktory, které ovlivňují postoje pedagogů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumné šetření využívá analýzy dotazníkového šetření a analýzy rozhovorů s pedagogy působícími na běžných základních školách v Plzni.
Abstract in different language: The bachelor thesis deals with the issue of inclusive education in mainstream primary schools, specifically focusing on the factors that influence teachers' attitudes towards this model of education. The theoretical part of the thesis defines three fundamental areas which are the base of the whole work. The first one is the education of pupils with special educational needs, which signifies the inclusive model of education, its definition, legislative anchoring, support in important international documents and the possibilities of providing support to pupils with special educational needs. The following theoretical area devotest to the factors influencing teachers' attitudes towards pupils with special educational needs. There the thesis puts into context factors that are directly related to teachers, the specific characteristics of pupils, and the educational environment. The theoretical part of the thesis ends with an area dedicated to defining attitudes and delimiting their dimensions. The section then focuses on the attitudes that educators may adopt towards individual pupils and defines different types of adopted attitudes. The research part of the thesis examines the factors that influence educators' attitudes towards the education of pupils with special educational needs. The research investigation uses an analysis of a questionnaire survey and interviews with educators working in mainstream primary schools in Pilsen.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska_prace_Kratochvilova_P20B0489P.pdfPlný text práce1,91 MBAdobe PDFView/Open
Kratochvilova VP006.pdfPosudek vedoucího práce626,21 kBAdobe PDFView/Open
Kratochvilova OP007.pdfPosudek oponenta práce953,09 kBAdobe PDFView/Open
Kratochvilova O.pdfPrůběh obhajoby práce386,08 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53264

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.