Title: Práce se dřevem na 1. stupni ZŠ
Other Titles: Elementary School Woodwork
Authors: Housarová, Pavlína
Advisor: Honzíková Jarmila, Prof. PaedDr. Ph.D.
Referee: Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53325
Keywords: práce se dřevem;pracovní činnosti;první stupeň;ekosystém lesa;znaky dřeva;dřeviny místního ekosystému;mechanické zpracování dřeva;ruční zpracování dřeva;vybavenost školní dílny;námětové karty;možnosti hodnocení v hodinách pracovních činností
Keywords in different language: working with wood;work activities;first grade;forest ecosystem;attributes of wood;species of wood of the local ecosystem;mechanical wood processing;manual wood processing;equipment of the school workshop;topic cards;evaluation options in work activities lessons
Abstract: Tato diplomová práce se zaměřuje na možnosti využití dřeva na 1. stupni základní školy. V úvodu se věnuje předmětu pracovní činnosti, který je v Rámcovém vzdělávacím programu součástí oblasti Člověk a svět práce. Popisuje přípravu a přístup učitele v hodinách pracovních činností a vhodné vyučovací metody a formy práce pro žáky mladšího školního věku. Dále pojednává o místním ekosystému lesa, druzích dřevin, jejich vlastnostech a vzhledových odlišnostech, které lze v hodinách pracovních činností využít. Práce se zabývá jednotlivými kroky při těžbě a možnostmi zpracování dřeva a dřevní hmoty. Součástí práce je také popis vhodných podmínek pro práci se dřevem na základní škole se zaměřením na školní dílnu a její vybavenost. Práce obsahuje námětové karty pro žáky a učitele s deseti vhodnými náměty, které podporují samostatnou činnost žáků včetně metodických pokynů pro učitele. Nakonec pojednává o způsobech hodnocení žáků v hodinách pracovních činností.
Abstract in different language: This thesis focuses on the possibilities of using wood in primary school. It starts with the subject of work activities, which is part of the Human and World of Work area in the Framework Educational Program. It describes the teacher's preparation and approach in the work activities lessons and the appropriate teaching methods and forms of work for pupils of younger school age. It also discusses the local forest ecosystem, tree species, their characteristics and differences in appearance, which can be used in work activity lessons. The work deals with the steps involved in harvesting and the possibilities of processing wood and timber. The work also includes a description of suitable conditions for woodwork in the primary school, with a focus on the school workshop and its equipment. The work includes topic cards for pupils and teachers with ten suitable topics to encourage pupils to work independently, including methodological instructions for teachers. Finally, it discusses ways of assessing pupils in work activity lessons.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KMT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Housarova_Pavlina_DP_2023.pdfPlný text práce7,17 MBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce59,71 kBAdobe PDFView/Open
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce56,74 kBAdobe PDFView/Open
Housarova - protokol.pdfPrůběh obhajoby práce272,81 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53325

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.