Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
dc.contributor.authorHachová, Martina
dc.date.accepted2023-9-5
dc.date.accessioned2023-09-11T22:21:36Z-
dc.date.available2022-2-8
dc.date.available2023-09-11T22:21:36Z-
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-6-29
dc.identifier91136
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/54004-
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá výukou regionální geografie na českých základních školách a didaktickou kazuistikou vybrané vyučovací hodiny regionální geografie na vybrané škole. Pro vypracování didaktické kazuistiky byl pořízen videozáznam vyučovací hodiny na Základní škole Švihov, a to konkrétně videozáznam hodiny zeměpisu v sedmé třídě na téma Střední Amerika. Nejprve jsem popsala průběh výuky. Následně jsem analyzovala vybranou výukovou situaci, která vykazovala kritická místa. Jako příčiny kritických míst byly stanoveny: nedostatečné vymezení regionu, nedostatečné zadání samostatné práce ze strany vyučujícího a nedostatečná zpětná vazba poskytnutá žákům ze strany vyučujícího. Na závěr jsem navrhla alteraci, která by měla vést ke zvýšení kvality výuky. Dále jsem provedla polostrukturovaný rozhovor s vyučujícím, který zjišťoval především jeho přístup k výuce regionální geografie a jeho cíle. V práci došlo také k porovnání výsledků rozhovoru s výsledky kazuistiky. V neposlední řadě jsem porovnala výsledky didaktické kazuistiky s literaturou zabývající se přístupy k výuce regionální geografie, a to jak v České republice, tak v zahraničí. Zkoumaná hodina sice měla obsahovat prvky prostorově-analytické geografie tak, aby rozvíjela geografické myšlení, a aby vedla k rozvoji kompetencí, nicméně kvůli zjištěným nedostatkům hodina směřovala spíše k v literatuře kritizovanému deskriptivnímu přístupu.cs
dc.format71 s., xiii (163 245 znaků)
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectzákladní školycs
dc.subjectregionální geografiecs
dc.subjectdidaktická kazuistikacs
dc.subjectmetodika 3acs
dc.subjectvideostudiecs
dc.subjectrozhovorcs
dc.titleDidaktická kazuistika vybrané vyučovací hodiny regionální geografie světa na ZŠcs
dc.title.alternativeEducational Case Study of a Selected World Regional Geography Lesson at Secondary Schoolen
dc.typediplomová práce
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-levelNavazující
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školy
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedThis Diploma thesis deals with teaching regional geography at Czech secondary schools and with a didactic case study of a selected lesson of regional geography at a selected school. For the didactic case study, I procured a video recording of a lesson at a Secondary School in Švihov, specifically a lesson of regional geography in the seventh grade dealing with the topic of Central America. First, I described the course of the lesson. Further I analysed a selected part of the lesson, which indicated critical situations. The causations of critical situations were determined as: inadequate determination of the borders of the region, inadequate instructions for the individual work from the teacher and inadequate feedback provided by the teacher to the students. Finally, I proposed an alteration, which should lead to a higher quality of the lesson. Further I made a semistructured interview with the teacher, where he spoke mainly about his approach to teaching regional geography and his goals. In this diploma thesis, the results of the didactic case study and of the interview are compared. In the very end, I compared the results of the didactic case study with literature which deals with approaches to teaching regional geography both in the Czech Republic and abroad. The analysed lesson was supposed to reflect spatial geography and develop geographical thinking so the children develop skills which should be developed in lessons of regional geography according to the literature, however, the discovered deficiencies caused that the lesson led to the descriptive approach, which is criticised in the literature.en
dc.subject.translatedsecondary schoolsen
dc.subject.translatedregional geographyen
dc.subject.translateddidactic case studyen
dc.subject.translated3a procedureen
dc.subject.translatedvideo studyen
dc.subject.translatedinterviewen
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (CBG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova_prace_Martina_Hachova.pdfPlný text práce985,88 kBAdobe PDFView/Open
Hachova_O.pdfPrůběh obhajoby práce138,34 kBAdobe PDFView/Open
Hachova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce121,57 kBAdobe PDFView/Open
Hachova_oponent.pdfPosudek oponenta práce2,01 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54004

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.