Title: Dialekty britské angličtiny se zaměřením na hrabství Sussexu a Kentu
Other Titles: British English dialects with focus on dialects of Sussex and Kent
Authors: Švajcrová, Kamila
Advisor: Stašková Naděžda, PhDr. Ph.D.
Referee: Tollet William Andrew, Bc. et Mgr. M.Litt.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54009
Keywords: spisovný anglický jazyk;dialekt;přízvuk;sussex;kent;dialekt sussexu;dialekt kentu;anglický jazyk delty temže;scouse;geordie;brummie;cockney;manc;porozumění poslechu
Keywords in different language: standard british english;dialect;accent;sussex;kent;sussex dialect;kentish dialect;estuary english;scouse;geordie;brummie;cockney;manc;listening comprehension
Abstract: Tato bakalářská práce pojednává o dialektech britské angličtiny se zaměřením na dialekty Sussexu a Kentu. Práce provází historickým vývojem britské angličtiny, popisuje její současný stav a popisuje významné britské dialekty. Vzhledem ke svému zaměření práce pojednává o dialektech Sussexu a Kentu z pohledu historického i lingvistického v porovnání se standartní (spisovnou) formou jazyka. Praktická část bakalářské práce se věnuje rozdílům v porozumění spisovnému anglickému jazyku a jeho dialektům u lidí s jinou mateřštinou. Výzkum představuje dvě hypotézy, a to (a) že úroveň porozumění je vyšší pro standardní formu jazyka než pro dialekt, vzhledem k výsledkům předchozích výzkumů zkoumajících standardní (spisovnou) americkou angličtinu, a (b) že účastníci, kteří strávili delší dobu v anglicky mluvícím prostředí dosáhnou lepších výsledků v porozumění. Provedený experiment potvrdil obě hypotézy. 100 % účastníků prokázalo lepší porozumění standardní formě v porovnáním s dialekty, kde výsledky byly přibližně o 10% nižší. Účastníci nevypozorovali lexikální nebo gramatické odchylky ve spisovné angličtině na rozdíl od dialektů Sussexu a Kentu. Takový výsledek potvrdil druhou hypotézu, vzhledem k faktu, že tato skupina patřila do 20 % účastníků, kteří strávili významnou dobu v anglicky mluvícím prostředí.
Abstract in different language: This undergraduate thesis deals with British English dialects focusing on the dialects of Sussex and Kent. It narrates the historical development and the current face of British English and describes several major British English dialects and accents. Given its focus, it further talks about the dialects of Sussex and Kent, giving extensive information on historical background and linguistic differences compared to the standard variety. The practical section of this thesis explores the variations in comprehension of Standard English and dialects of L2 speakers. The research introduces two hypotheses, namely (a) that the comprehension levels are higher for the standard language form than for the dialect, based on previous research data for Standard American English, and (b) that the participants who have spent significant time in an English-speaking environment score higher on the dialect comprehension scale. The conducted experiment confirmed both hypotheses. 100% of respondents demonstrated greater comprehension of the standard variety than the dialects, which were approximately 10% lower. The participants did not notice relevant lexical items or grammatical deviations in standard variety as opposed to the case of Sussex and Kent dialects. Therefore, the second hypothesis is confirmed, as this 20% of respondents also reported having spent a significant period in an English-speaking environment.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Svajcrova_Kamila_Undergraduate_Thesis.pdfPlný text práce8,23 MBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_ved_Stask_Svajcrova.pdfPosudek vedoucího práce359,09 kBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_opon_Toll_Svajcrova.pdfPosudek oponenta práce66,73 kBAdobe PDFView/Open
Scan_prubeh_Svajcrova.pdfPrůběh obhajoby práce365,11 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54009

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.