Title: Problematika čtení v mateřském a cizím jazyce
Other Titles: The Issue of Reading in Mother Tongue and Foreign Language
Authors: Kubešová, Beata
Advisor: Skopečková Eva, PhDr. Ph.D.
Referee: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54063
Keywords: čtení;mateřský jazyk;cizí jazyk;anglický jazyk;český jazyk;analyticko-syntetická metoda;genetická metoda
Keywords in different language: reading;the mother tongue;the foreign language;the czech language;the english language;analytic-synthetic method;genetic method
Abstract: Tato práce se zabývá problematikou čtení v mateřském (čj) a cizím jazyce (aj). Nejprve práce vysvětluje pojmy čtení a čtenářská gramotnost. Poté se zabývá kurikulárními dokumenty v České republice a metodami čtení, které se používají při výuce čtení českého jazyka jako jazyka mateřského. Práce pokračuje popisem čtení jako jednu ze čtyř jazykových dovedností. Dále ze zabývá rozdíly ve čtení mezi češtinou jako jazykem mateřským a angličtinou jako jazykem cizím. Hlavní hypotéza této práce zkoumá zda dobří čtenáři v jazyce mateřském jsou také dobrými čtenáři v jazyce cizím. Výzkum je realizovaný pomocí dotazníků pro učitele a testů pro žáky šestých a devátých ročníků základní školy. Na základě výsledků výzkumu je vyvozeno, že dobrý čtenář v jazyce mateřském je i dobrým čtenářem v jazyce cizím. Výsledky tohoto výzkumu mohou sloužit učitelům cizích jazyků jako inspirace k přizpůsobení výuky čtení potřebám jejich žáků.
Abstract in different language: This thesis deals with the issue of reading in the mother tongue and foreign language, with the mother tongue being Czech and foreign language English. The thesis explains the notions of reading and reading literacy and then it focuses on the curricular documents in the Czech Republic and methods that are used for teaching reading in Czech as the mother tongue. It mentions reading as one of the four language skills and focuses on the differences between learning reading in Czech as the mother tongue and English as the foreign language. The main hypotheses of this thesis is to explore whether good readers in the mother tongue are good readers in the foreign language as well. The research is realized through questionnaires for teachers and tests for 6th grade learners and 9th grade learners. Based on the results of the research, it is concluded that a good reader in a mother tongue is a good reader in a foreign language. The results of this thesis might serve foreign language teachers as an inspiration for adapting their reading lessons to the pupils needs.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diplomova_ pra_ce Kubes_ova_.pdfPlný text práce546,2 kBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_ved_Skop_Kubesova.pdfPosudek vedoucího práce51,44 kBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_opon_Klec_Kubesova.pdfPosudek oponenta práce41,57 kBAdobe PDFView/Open
Scan_prubeh_Kubesova.pdfPrůběh obhajoby práce328,22 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54063

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.