Název: | Ambivalence a kontrasty jako základní prvek v tvorbě Ivana Alexandroviče Gončarova (praktická aplikace v hodinách světové literatury) |
Autoři: | Bartošek, Martin |
Vedoucí práce/školitel: | Artemov Andrej, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Sováková Jana, PhDr. CSc. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/54206 |
Klíčová slova: | ivan alexandrovič gončarov;cestopis;fregata pallada;všední příběh;oblomov;strž;projektové dny;kontrasty;ambivalence;ruská literatura 19. století. |
Klíčová slova v dalším jazyce: | ivan alexandrovich goncharov;"project days";fregata pallada;the same old story;oblomov;the precipice;contrasts;ambivalence;russian literature of the 19th century. |
Abstrakt: | Hlavním cílem této diplomové práce je představit myšlenku nového chronologického uspořádání díla Ivana Alexandroviče Gončarova. Dovolujeme si dát do popředí cestovní deník z autorovy plavby po celém světě. Z carského Ruska do Anglie přes Atlantský oceán k Mysu Dobré naděje až do daleké Asie. Kde účastníci plavby vedli obchodní jednání s Japonskem. Což byla země, která v té době neprojevovala zájem o zahraniční záležitosti. Tyto zápisky později vyšly i knižně a mají potenciál zvýšit zájem o četbu nejen u dětí i dospělých. Také mohou sloužit jako pomyslná spojnice k dalším románům nejenom I. A. Gončarova ale i jiných autorů. V první kapitole jsou také uvedeny významné události z tehdejší historie, které ovlivnily autora. Diplomová práce seznamuje čtenáře nejen s nejnovějšími publikacemi a současnými badateli, kteří se zajímají o jeho život a dílo, ale také s názory slavných autorů, kteří žili ve stejné době jako Ivan Gončarov, například Dostojevského. Druhá kapitola je věnována překladu do češtiny, divadelním a filmovým adaptacím. Na začátku kapitoly je vysvětlení kontrastu a ambivalence, neboť hrají klíčovou roli v každém z autorových děl. Práce také představuje vliv České republiky na autora. Jakou roli sehrály Mariánské Lázně v životě a tvorbě literáta. Třetí kapitola se zabývá novým vnímáním díla autora a popisuje každé z jeho děl v kontrastu a poukazujeme také na ambivalenci viditelnou v každém z jeho románů. Praktická část představuje, jak by mohla vypadat případná hodina literatury a jak celkově zvýšit motivaci dětí ke čtení. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The main objective of this diploma thesis is to present a new idea of chronological perception of Ivan Goncharov's work. In our writing, we highlight the travel journal, from his travels around to world. From imperial Russia to England across the Atlantic Ocean to the Cape of Good Hope and far to Asia, where they had a business discussion with Japan, which was a country, that in that time showed zero interest in foreign affairs. Later it was published as a book and has the potential to increase not only children's interests. It has the potential to serve as a bridge to other authors' masterpieces. Also, in the first chapter, the thesis lists major events from the history of that time, which had an influence on the writer. The diploma thesis introduces not only recent books and current researchers that are interested in his life and work but also the opinions of famous authors that lived in the same period as Ivan Goncharov, for instance, Dostojevski. The second chapter is devoted to translation into the Czech language, theatre and movie adaption and research about the quality of the translations not only to the Czech language. At the start of the chapter is an explanation of the contrast and ambivalence present as it plays a key role in each of the author's works. The work also presents the influence of the Czech Republic on the author. And how the spa region of Marianské Lázně helped the author to finish his work and increased his creativity. The third chapter of the thesis deals with the new perception of the author and describes each of the author's masterpieces in contrast and we also point at the ambivalence visible in each of his novels. Practical part focus on the class application. What potential lesson could look like and how we could increase the children's motivation in reading in general. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KRF) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Martin Bartosek, diplomova prace.pdf | Plný text práce | 3,7 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_pos_ved_Art_Bartosek.pdf | Posudek vedoucího práce | 868,65 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_pos_opon_Sov_Bartosek.pdf | Posudek oponenta práce | 781,5 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_prubeh_Bartosek.pdf | Průběh obhajoby práce | 273,17 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/54206
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.