Název: | Tvorba interaktivních pomůcek pro výuku stereometrie \nl na středních školách |
Další názvy: | Creation of interactive aids for teaching stereometry at secondary schools |
Autoři: | Bečvářová, Tereza |
Vedoucí práce/školitel: | Tomiczková Světlana, RNDr. Ph.D. |
Oponent: | Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/55394 |
Klíčová slova: | stereometrie;řezy těles rovinou;střední školy;prostorová představivost;3d tisk;modely;3d geogebra;soubor příkladů;pracovní listy |
Klíčová slova v dalším jazyce: | stereometry;sections of solids by a plane;secondary schools;spatial vision;3d printing;models;3d geogebra;set of examples;worksheets |
Abstrakt: | Prostorové vidění není samozřejmostí, a tak muže být řešení stereometrických úloh pro některé žáky středních škol náročné. Diplomová práce s názvem "Tvorba interaktivních pomůcek pro výuku stereometrie na středních školách" se soustředí na jednu oblast stereometrie, a to na řezy těles rovinou. V práci byly vytyčeny rozmanité cíle, s jednou společnou ideou, vnést do výuky stereometrie něco nového - obohatit výuku o zajímavé modely řezů na tělese, propojit klasickou výuku řezů těles s moderními technologiemi, vytvořit soubor příkladů s detailním popisem postupu řešení, ukázat možnosti využití programu 3D GeoGebra při výuce stereometrie, připravit vhodné motivační příklady z praxe a v neposlední řade ověřit vhodnost navržených pomůcek ve výuce. Diplomová práce tedy muže být inspirací pro žáky i učitele. Obsahuje soubor příkladů, který je určen primárně pro studenty středních škol, kteří v problematice řezů těles tápou. Postup řešení každého příkladu je vysvětlen, odůvodněn a doplněn obrázkem. Součástí práce jsou i pracovní listy se zadáním všech těchto příkladů. Každý příklad je navíc namodelován v programu 3D GeoGebra, kde lze odkrývat řešení krok po kroku. Příklady vytvořené v programu 3D GeoGebra mohou být vhodným podkladem pro učitele při výuce řezů těles. Práce dále přináší příklady pro zvídavé studenty, ať už se jedná o příklady s parametrem, jejichž řešení se opírá o dynamický software 3D GeoGebry, nebo o pseudo-reálné příklady, k jejichž vyřešení žáci využívají znalosti řezů těles. V rámci práce bylo vyrobeno několik modelů, některé z nich byly vytištěny na 3D tiskárně. Proces vzniku těchto modelů je popsán v jedné z kapitol. Text je doplněn fotografiemi pořízenými během tisku. Součástí práce je i čtyrminutové video dokumentující průběh tisku řezu na jehlanu. Příklady spolu s modely i tímto videem byly představeny žákům třetího ročníku gymnázia během čtyř vyučovacích hodin. Reflexe studentů proběhla pomocí dotazníku, který je v práci vyhodnocen. |
Abstrakt v dalším jazyce: | Spatial vision is not obvious for everyone; thus, solving stereometric problems can be difficult for some secondary school students. This thesis on "Creation of Interactive Aids for Teaching Stereometry at Secondary Schools" focuses on one part of stereometry - sections of solids by a plane. Various aims were set in the thesis possessing one common idea: to bring something new to teaching stereometry - to enrich teaching of interesting models, connect classic teaching with modern technologies, create a set of examples with detailed description of the solution procedure, show possibilities of using 3D GeoGebra in stereometry teaching, prepare suitable motivational real-life examples and verify the suitability of the proposed teaching aids. This thesis can be useful for both students and teachers. The thesis contains a set of examples which are intended for students of secondary schools who do not understand the issue properly. A solution procedure for each example is explained, justified and completed with a picture. All the examples are included in worksheets, which are also part of the work. Each example is also created in 3D GeoGebra and it is possible to uncover a step-by-step solution. Examples created in the 3D GeoGebra program can be suitable material for teachers. The thesis also contains examples for inquisitive students - there are examples with parameter (these examples use 3D GeoGebra as a dynamic software program) and pseudoreal examples. In the context of this thesis, several models were created. Some of them were printed on a 3D printer. The process of creating these models is described in one of the chapters. The text is completed by photos taken while 3D printing. A four-minute-long video is also part of the thesis, documenting the process of model printing. All aforementioned examples, models and the model-printing video were presented to third-grade students during four teaching lessons. Reflections of students on the use of these methods were carried out using a questionnaire which is evaluated in the thesis. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KMA) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace_Supikova 2020.pdf | Plný text práce | 97,3 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
PV_Supikova.pdf | Posudek vedoucího práce | 619,54 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
PO_Becvarova.pdf | Posudek oponenta práce | 617,47 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
P_Becvarova.pdf | Průběh obhajoby práce | 205,17 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Dynamicke_priklady.rar | VŠKP - příloha | 49,88 kB | RAR | Zobrazit/otevřít |
Soubor_prikladu.rar | VŠKP - příloha | 145,01 kB | RAR | Zobrazit/otevřít |
Zaznam_3D_tisku_rezu_na_jehlanu.rar | VŠKP - příloha | 626,83 MB | RAR | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/55394
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.