Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorJelínková, Eva
dc.contributor.refereeAntlová Klára, Doc. Ing. Ph.D.
dc.contributor.refereeVrchota Jaroslav, Doc. Ing. PhD.
dc.date.accepted2024-6-25
dc.date.accessioned2024-07-12T09:05:17Z-
dc.date.available2022-10-27
dc.date.available2024-07-12T09:05:17Z-
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-5-22
dc.identifier98127
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/56350-
dc.description.abstractDigitalizace a celý koncept Průmyslu 4.0 představují jedno z klíčových témat rezonující v akademické sféře i reálném podnikovém světě, mají zásadní dopad na dosavadní fungování podnikatelských subjektů a vyzývají je udělat radikální změny v řízení jejich procesů a dílčích aktivit. Mezi řadou nových digitálních technologií si pevně buduje své místo technologie extended reality (XR), jejíž řešení umožňují podnikům využít nástrojů virtuální, rozšířené a smíšené reality a jejich kombinací k zefektivnění dosavadních procesů napříč podnikovými oblastmi. Přestože jsou tyto technologie na velice sofistikované úrovni, jejich adopce a implementace do podniků zaostává. Průzkum MPO ČR (2021) dokládá, že především malé a střední podniky (MSP) nedokáží efektivně zachytit digitalizační trendy a podstatně zaostávají za velkými podniky ve využívání digitálních technologií. Za nejvíce ohroženou skupinu jsou považovány MSP zpracovatelského průmyslu, neboť ve většině případů tyto podniky figurují v roli producenta subdodávek automobilového průmyslu, což je nejvýznamnější odvětví českého průmyslu. Výzkum uchopuje optiku TOE rámce a za využití systematické literární rešerše (SLR) a konvergentní smíšené metody výzkumu zodpovídá čtyři výzkumné otázky. Cílem výzkumu je identifikovat klíčové faktory adopce XR technologií v kontextu podmínek podniků zpracovatelského průmyslu ČR se zřetelem na MSP a navrhnout podobu adopčního rámce technologických inovací na organizační úrovni podniků. Cíl bylo možné nadefinovat na základě zjištění preempirické fáze výzkumu, následně byla provedena SLR, která validuje návrh výzkumu a sumarizuje dosavadní faktory adopce XR technologií, což slouží jako podklad pro výzkumná šetření empirické fáze výzkumu. Finální adopční rámec je syntézou zjištění ze tří šetření, kterými jsou dotazníkové šetření u podniků zpracovatelského průmyslu, dále polostrukturované rozhovory s manažery a experty na XR technologie, doplňková zjištění poskytlo dotazníkové šetření provedené u mladé generace. Vytvořený adopční rámec může sloužit podnikům jako vodítko pro úspěšnou adopci, ale je také relevantním podkladem pro poradenské společnosti či tvůrce digitálních XR řešení, kteří mohou na základě identifikovaných klíčových faktorů adopce vhodně zacílit své aktivity. Podněty pro další výzkum a rozvoj zkoumané oblasti směřují do výzkumu a vývoje, ale i spolupráce univerzitní a podnikové sféry. Nezanedbatelnou úlohu má v této oblasti stát, resp. efektivní zacílení finanční, potažmo znalostní podpory z jeho strany.cs
dc.format170 s.
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectxr technologiecs
dc.subjectmspcs
dc.subjectdigitalizacecs
dc.subjectzpracovatelský průmyslcs
dc.subjecttoe rámeccs
dc.subjectpls-semcs
dc.subjectadopcecs
dc.subjectimplementacecs
dc.titleFaktory adopce XR technologií do podniků zpracovatelského průmyslu České republikycs
dc.typedisertační práce
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta ekonomická
dc.thesis.degree-programEkonomika a management
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedDigitalization and the entire concept of Industry 4.0 represent one of the key topics resonating in the academic sphere as well as in the real business world. They have a significant impact on the current functioning of business entities and challenge them to make radical changes in managing their processes and partial activities. Among the various new digital technologies, extended reality (XR) technology is firmly establishing its place. Its solutions enable companies to utilize tools of virtual, augmented, and mixed reality and their combinations to streamline existing processes across business areas. Although these technologies are highly sophisticated, their adoption and implementation in businesses are lagging behind. A survey by the Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic (2021) shows that especially small and medium-sized enterprises (SMEs) cannot effectively capture digitalization trends and significantly stay behind large enterprises in using digital technologies. SMEs in the manufacturing industry are considered the most vulnerable group because, in most cases, these companies act as producers of subcomponents for the automotive industry, which is the most significant sector of Czech industry. The research adopts the TOE framework perspective and, using a systematic literature review (SLR) and a convergent mixed-method research approach, addresses four research questions. The aim of the research is to identify key factors for the adoption of XR technologies in the context of the conditions of manufacturing enterprises in the Czech Republic, with a focus on SMEs, and to propose a model for an adoption framework of technological innovations at the organizational level of enterprises. This goal was defined based on the findings of the pre-empirical phase of the research. Subsequently, an SLR was conducted, which validates the research proposal and summarizes the existing factors for the adoption of XR technologies, serving as a basis for the empirical phase research investigations. The final adoption framework is a synthesis of findings from three investigations: a questionnaire survey of manufacturing enterprises, semi-structured interviews with managers and experts on XR technologies, and supplementary findings from a questionnaire survey conducted among the young generation. The created adoption framework can serve as a guide for companies for successful adoption and is also a relevant basis for consulting companies or creators of digital XR solutions, who can appropriately target their activities based on the identified key adoption factors. Suggestions for further research and development in the studied area point towards research and development, as well as university and business sector cooperation. The state, specifically its effective targeting of financial and knowledge support, also plays a significant role in this area.en
dc.subject.translatedxr technologiesen
dc.subject.translatedsmesen
dc.subject.translateddigitalizationen
dc.subject.translatedmanufacturing industryen
dc.subject.translatedtoe frameworken
dc.subject.translatedpls-semen
dc.subject.translatedadoptionen
dc.subject.translatedimplementationen
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KPM)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
EJelinkova_DisP_2024.pdfPlný text práce14,74 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hodnoceni skolitele_Eva Jelinkova.pdfPosudek vedoucího práce54,05 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Posudek oponenta_Eva Jelinkova.pdfPosudek oponenta práce121,55 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Zapis_obhajoba_Eva jelinkova.pdfPrůběh obhajoby práce226,64 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56350

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.