Název: | Využití odpadových materiálů ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ |
Další názvy: | The use of waste materials in art education at the 1st grade of elementary school |
Autoři: | Šimsová, Kateřina |
Vedoucí práce/školitel: | Havlíček Jakub, Mgr. |
Oponent: | Černická Barbora Theodora, Mgr. et BcA. |
Datum vydání: | 2024 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56812 |
Klíčová slova: | rámcový vzdělávací program;výtvarná výchova;environmentální výchova;odpadové materiály;historie odpadu v umění;dadaismus;recyklace;třídění odpadu;základní vzdělávání |
Klíčová slova v dalším jazyce: | framework education program;art education;environmental education;waste materials;history of waste in art;dadaism;recycling;waste sorting;basic education |
Abstrakt: | Diplomová práce se v první části zabývá charakteristikou výtvarné a environmentální výchovy v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Společně s tím popisuje jednotlivé druhy odpadového materiálu a jejich možnosti využití ve výtvarné výchově. Závěr teoretické části je věnován historii odpadu ve výtvarném umění od avantgardních směrů (kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus) až po současnost, což slouží jako inspirace k praktické části. Praktická část nabízí sedm výtvarných námětů využívajících odpadový materiál, z nichž tři byly realizovány v pátém ročníku základní školy. V námětech jsou uplatněné neobvyklé výtvarné techniky pro obohacení hodin výtvarné výchovy. Kromě oživení výuky mají tyto přípravy za cíl propojení tvorby s tématem ochrany životního prostředí a tříděním odpadu. V některých námětech není hlavním účelem pouze výsledné umělecké dílo, ale samotný proces tvorby, prožitek a spolupráce ve dvojici či skupině. |
Abstrakt v dalším jazyce: | In the first part, the diploma thesis deals with the characteristics of art and environmental education in the framework educational program for basic education. Together with this, it describes individual types of waste material and their possibilities of use in art education. The conclusion of the theoretical part is dedicated to the history of waste in visual arts from avant-garde trends (Cubism, Futurism, Dadaism, Surrealism) to the present day, which serves as inspiration for the practical part. The practical part offers seven art projects using waste material, three of which were implemented in the fifth year of elementary school. Unusual art techniques are used in the subjects to enrich the lessons of art education. In addition to revitalizing teaching, these preparations aim to connect creation with the topic of environmental protection and waste sorting. In some subjects, the main purpose is not only the resulting work of art, but the very process of creation, experiences and cooperation in a pair or group. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
DP_Katerina Simsova.pdf | Plný text práce | 5,17 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
simsova_prubeh.pdf | Průběh obhajoby práce | 249,54 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Simsova Katerina - Protokol o hodnoceni KP_ved.pdf | Posudek vedoucího práce | 299 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Katerina Simsova_op.pdf | Posudek oponenta práce | 231,23 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/56812
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.