Název: | AUDIO INSTALACE |
Další názvy: | AUDIO INSTALlATION |
Autoři: | Dokoupil, Martin |
Vedoucí práce/školitel: | Rataj Jakub, MgA. Ph.D. |
Oponent: | Klusák Martin |
Datum vydání: | 2024 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/57123 |
Klíčová slova: | voda;zvuk;hudba;zvuková instalace;smíšená realita (mr) |
Klíčová slova v dalším jazyce: | water;sound;music;audio installation;mixed reality (mr) |
Abstrakt: | Jako je pramen považován za zdroj potoků, řek a oceánů, může být inspirace metaforicky zdroj veškeré člověkem tvořené hudby. Nápad vyvěrá ze skladatelových zážitků, emocí nebo z náhlého specifického okamžiku, zdrojem inspirace může být opravdu cokoliv. Přirozenost koloběhu vody ale evokuje otázku, je pramen opravdu pramenem, i v symbolickém slova smyslu? Kde pramení pramen pramene/inspirace? Voda v potocích, řekách i oceánech neustále koluje, a koluje po generace v našich tělech, orgánech, neuronech, "stejná" voda "protéká" v "bezčasí" v naší myslí a zároveň v myslích našich předků na úkor bariér našeho smyslového vnímání. V této práci autor studiem fenoménu odhaluje tajemství vody jako elementu, a na bázi tohoto studia vytváří zvukový materiál, hudební výstup. Skladby autor komponuje z kvalitně nahraného materiálu hydrofonem. Následně pracuje s časem, tedy se zpomalením, či zrychlením původní nahrávky, s rytmem, melodií a s výběrem sekvence k zacyklení, resp. k vytvoření tzv. "loopů" pro vybraný kompoziční program. Z těchto "loopů" tvoří jednotlivé, vrstvené skladby, které jsou následně prezentovány formou smíšené reality "pod vodou". Výsledné dílo je kompozice několika vrstvených skladeb s projektem prostorové instalace v MR. Divák bude mít možnost svým pohybem v prostoru ovlivňovat chod skladby a tím se na výsledné kompozici přímo podílet. Skladby jsou věnované oblíbeným místům autora, charakteristickým přítomností vody, zároveň jsou vodou i tvořené. Audio instalace, původně site-specific projekt situován v zatopeném lomu ve Starém Klíčově (Mrákov u Domažlic), kde se na dně jezírka nachází podvodní pozorovatelna, ze které je v rámci instalace možné poslouchat hudbu komponovanou vodou a to pod vodou. Art ecology projekt, který spontánně nabádá k přemýšlení o tom, jak s vodou, jako lidstvo, nakládáme, přestože je, nejen pro nás, zásadním elementem Bytí. V projektu autor plánuje reálný prostor galerie zatopit vodou (ve VR případně v MR). Do prostoru bude digitálně zabudována již zmíněná podvodní pozorovatelna (na místě virtuální pozorovatelny by měla být umístěna širokoúhlá, v ideálním případě 3D kamera), do které se bude člověk moci virtuálně teleportovat a v případě MR uvidí kromě ostatních i sebe samotného, zažije tak vědomě mimotělní zážitek. V prostoru pozorovatelny si nositel vizoru bude moci vybrat jeden z několika vícekanálových audio tracků, které uživatele vizoru doprovází v prostoru mimo pozorovatelnu, kam se zpět teleportuje a bude si moci užívat vybranou skladbu, která se bude měnit podle toho, kde se bude v dané chvíli nacházet. |
Abstrakt v dalším jazyce: | Just as the spring is considered the source of streams, rivers and oceans, inspiration can metaphorically be the source of all music created by humans. An idea springs from a composer's experiences, emotions or a sudden specific moment; the source of inspiration can be really anything. But the nature of the water cycle evokes the question, is a spring really a spring, even in a symbolic sense? Where does the source of the spring/inspiration emanate from? The water in streams, rivers and oceans is constantly circulating, and has been for generations in our bodies, organs, neurons..., the "same" water "flows" in the " timelessness" in our minds and also in the minds of our ancestors at the expense of the barriers of our sensory perception. In this work, the author uncovers the mystery of water as an element by studying it, and on the basis of this study he creates a sound material, a musical output. The author composes the pieces from high-quality material recorded by hydrophone. Then he works with time, i.e. with slowing down or speeding up the original recordings, with rhythm, melodies and with the selection of a sequence to be looped, respectively to create so-called "loops" for the selected composition program. From these "loops", he forms individual, layered compositions, which are then presented "underwater" in the form of mixed reality. The final artwork is a composition of several layered pieces with a spatial installation project in MR. The viewer will have the opportunity to influence the course of the composition by his/her movement in the space and in this way participate directly in the final composition. The compositions are dedicated to the artist's favourite places, characterized by the presence of water, and at the same time they are created by water. The audio installation, originally a site-specific project, is situated in a flooded quarry in Stary Klíčov (Mrákov u Domažlic), where an underwater observation room is located at the bottom of the pond, from which it is possible to listen to music composed by water, underwater. Art ecology project that spontaneously encourages to think about how we, as humanity, treat water, although it is, not only for us, a fundamental element of Being. In the project, the author plans to flood the real gallery space with water (in VR or MR). The aforementioned underwater observation room will be digitally integrated into the space (a wide-angle, ideally 3D camera should be placed in the place of the virtual observation room), into which a person will be able to virtually teleport and, in the case of MR, see himself or herself alongside others, thus experiencing a conscious out-of-body experience. In the observation room space, the vision holder will be able to choose one of several multi-channel audio tracks to accompany the vision user in the space outside the observation room, where he/she will teleport back to and enjoy the chosen track, which will change in accordance with where he/she is at that moment. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KVU) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
DP_Dokoupil_2024.pdf | Plný text práce | 56,45 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Dokoupil.pdf | Posudek vedoucího práce | 595,19 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Dokoupil_0.pdf | Posudek oponenta práce | 241,26 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Dokoupil_1.pdf | Průběh obhajoby práce | 42,49 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
DP_Dokoupil_2024_prilohy.zip | VŠKP - příloha | 826,51 MB | ZIP | Zobrazit/otevřít Vyžádat kopii |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/57123
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.