Title: Synonymie ve vyjadřování žáků základní školy
Other Titles: Synonymy in Elementary School Pupils´ Stylistic Means
Authors: Spěváčková, Martina
Advisor: Pasáčková, Eva
Referee: Čechová, Marie
Kvítková, Naděžda
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5884
Keywords: synonymie;vyjadřování žáků;český jazyk;lexikologie;stylistika;didaktika českého jazyka
Keywords in different language: synonymy;expressing pupils;czech language;lexicology;stylistics;didactics czech language
Abstract: Cílem práce bylo zjistit, zda žáci základní školy dovedou ve svých písemných slohových pracích vhodně a funkčně využívat synonymních lexikálních prostředků. Důslednou analýzou šedesáti kontrolních slohových prací jsme získali 7071 lexémů, které byly na základě komponentové analýzy rozděleny na lexémy synonymní ve zkoumaném materiálu, synonymní v systému lexikální zásoby a lexémy nesynonymní. Při charakteristice synonym jsme zvláštní pozornost věnovali lexémům příznakovým, synonymům amplifikačním, kontextově situačním, slovotvorným a synonymním spojením slov. Využití synonymních lexémů jsme sledovali jednak ve všech zkoumaných komunikátech, tzn. z pohledu tzv. obecného žáka, jednak v komunikátech jednotlivých žáků, z pohledu individuálního žáka. Hodnocením využitých a nevyužitých příležitostí synonymie nabízené lexikálním systémem češtiny, porovnáním frekvence členů synonymických řad a hodnocením stylové funkce užitých synonym jsme došli k závěru, že potenciální synonymie je v žákovských komunikátech realizována minimálně neboli že komunikační dovednost v tomto ohledu není naplňována.
Abstract in different language: Our main objective was to assess the pupils` ability to use synonymous expressions, available within the Czech lexical system, in creative writing assignments. Through an analysis of sixty writing compositions, we obtained 7071 occurrences of lexical units. Lexical units were divided into three categories through setting up semantic classification features - semes: (1) units acquiring synonymous relation in the analyzed material, (2) lexical units having synonymous units within the language system but the synonymous relation is not realized in the analyzed material, and (3) non-synonymous lexical units. We took two different approaches towards the research. First, we analyzed synonymous lexemes usage in general in all the writing output, e.i. by a 'general pupil'. Second, synonymous lexemes usage with regard to any individual pupil, e.i. by an 'individual pupil'. Despite the fact that the taken and missed opportunities to use synonyms available within Czech lexical system assessment suggests that pupils to a great extend use synonyms, we have to admit that our comparative frequency analysis of synonym chains did not confirm this conclusion.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Synonymie ve vyjadrovani zaku zakladni skoly.pdfPlný text práce967,25 kBAdobe PDFView/Open
spevackova_pasackova.pdfPosudek vedoucího práce199,05 kBAdobe PDFView/Open
spevackova_cechova_kvitkova.pdfPosudek oponenta práce1,59 MBAdobe PDFView/Open
prubeh_obhajoby_spevackova.pdfPrůběh obhajoby práce172,96 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/5884

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.