Title: | Kontaktové prostředky v komunikaci učitele a žáka |
Other Titles: | Contact means in a communication between a teacher and a pupil |
Authors: | Svejkovská, Veronika |
Advisor: | Vejvodová Jana, PaedDr. CSc. |
Referee: | Vaňková Jana, PhDr. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/24233 |
Keywords: | pedagogická komunikace;verbální komunikace;neverbální komunikace;kontaktové prostředky;paralingvistické jevy |
Keywords in different language: | educational communication;verbal communication;nonverbal communication;the contact means;paralinguistic phenomena |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá zkoumáním kontaktových prostředků v pedagogické komunikaci. Těžištěm práce jsou výsledky analýzy z vyučovacích hodin ze školního prostředí. Toto zkoumání bylo realizováno na základě videozáznamů z 1. a 2. stupně základních škol. Předmětem analýzy bylo zaznamenávání kontaktových prostředků mezi učitelem a žákem, a to jak v komunikaci verbální, tak i neverbální. Práce se skládá z několika částí. Teoretická část je zaměřena na objasnění základních pojmů z pedagogické interakce a komunikace ve školním prostředí. Stěžejním úsekem této části je kapitola třetí, kde je uvedeno vymezení kontaktových prostředků v komunikaci mezi učitelem a žákem v rovině verbální i nonverbální. Další část je již praktického charakteru - zde bylo zaznamenáno, jaké kontaktové prostředky se nejčastěji vyskytují během vyučování na základních školách a také jaké mají využití, formu a četnost. Všechny poznatky jsou doloženy na konkrétních případech. V závěru práce je uvedena souhrnná interpretace výsledků analýzy a závěrečné shrnutí. |
Abstract in different language: | This thesis examines the means of contact in teaching communication. The focus of the work, the results of the analysis of lessons from the school environment. This examination was carried out on the basis of video recordings from the 1st and 2nd primary school. The subject of the analysis was recording means of contact between teacher and student both in verbal and non-verbal as well.The work consists of several parts. The theoretical part is focused on clarifying basic concepts of pedagogical interaction and communication in the school environment. The main section of this part of the third chapter, where it is stated definition of the contact means of communication between teacher and student in the plane of verbal and non-verbal. Another part is of a practical nature. Here was recorded, which means the contact is more likely to occur during teaching in primary schools, and also what they use, format and frequency. All findings are supported on specific cases. The conclusion is a summary interpretation of the results of the analysis and the final summary. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KČJ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Veronika Svejkovska - Kontaktove prostredky v komunikaci ucitele a zaka.pdf | Plný text práce | 1,33 MB | Adobe PDF | View/Open |
svejkovska_vankova.pdf | Posudek oponenta práce | 110,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
svejkovska_vejvodova.pdf | Posudek vedoucího práce | 31,76 kB | Adobe PDF | View/Open |
svejkovska_prubeh.pdf | Průběh obhajoby práce | 74,63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/24233
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.