Title: Kulturní obohacení prostřednictvím četby v hodinách anglického jazyka (Bog Child od Siobhan Dowd)
Other Titles: Cultural enrichment through reading in ESL classes (Bog Child by Siobhan Dowd)
Authors: Andělová, Adéla
Advisor: Potočňáková Magdaléna, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2016
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/24276
Keywords: literatura pro mládež;literatura v hodinách angličtiny;kulturní obohacení;kultura;autentické materiály;bog child
Keywords in different language: young adult literature;literature in esl classroom;cultural enrichment;culture;authentic materials;bog child
Abstract: Diplomová práce se zabývá tématem kulturního obohacení prostřednictvím literatury v hodinách anglického jazyka. Teoretické východisko práce definuje termíny dětská literatura a literatura pro mládež. Důvody pro využívání literatury v hodinách angličtiny a různé modely práce s ní jsou taktéž diskutovány. Největší důraz je přitom kladen na model prosazující kulturní obohacení. Z toho důvodu se práce snaží o definici pojmu kultura. Jelikož je autenticita uváděna jako jedna z výhod zařazování literárních děl do hodin angličtiny, věnuje se teoretická kapitola také využití autentických materiálů. Praktická část práce popisuje výzkum provedený na Masarykově gymnáziu Plzeň. Výzkum využiv nástrojů pozorování, dotazníků a interview zkoumal postoj studentů a vyučující k románu pro mládež jako prostředku kulturního obohacení, k využití autentických materiálů a ke čtyřem výukovým jednotkám založeným na četbě ukázek z knihy Bog Child od Siobhan Dowd. Na základě výsledků výzkumu lze usuzovat, že studenti a vyučující účastnící se studie považují Bog Child, jako zástupce literatury pro mládež, a další autentické materiály za efektivní a zábavné prostředky kulturního obohacení. Můžeme se rovněž domnívat, že hodiny navržené pro účely diplomové práce byly naplánovány způsobem posilujícím kulturní obohacení, avšak jejich soudržnost byla občas narušována příliš vysokým počtem stanovených výukových cílů.
Abstract in different language: The thesis deals with the topic of cultural enrichment through reading in English as a second language classroom. In the background chapter, the terms children's and young adult literature are defined and characterized. The reasons for inclusion of literature into English classes are explained as well as the models of teaching literature. The greatest importance is put on the cultural enrichment model and thus, also the term culture is defined. The theoretical part of the thesis deals also with the use of authentic materials since its authenticity is mentioned as one of the benefits of inclusion of literature in ESL classes. The conducted research at Masarykovo gymnázium Plzeň is described in the practical part of the thesis. The research, realized by means of observation, questionnaires, and an interview explored students' and teacher's attitudes towards a young adult novel as a means of cultural enrichment, the use of other authentic materials and towards four teaching units based on reading selections from the novel Bog Child by Siobhan Dowd. Based on the results of the research, it is concluded that the students and the teacher included in the study understand Bog Child, an example of young adult literature, and other authentic materials as effective and interesting means of cultural enrichment. It is also concluded that the lessons designed for the purposes of the thesis were planned in a way enhancing cultural enrichment, however, the coherence of the lessons was sometimes disrupted by an excessive number of lesson aims.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andelova_thesis.pdfPlný text práce4,02 MBAdobe PDFView/Open
Andelova - MP - ved.pdfPosudek vedoucího práce824,44 kBAdobe PDFView/Open
Andelova - JQ - opon.pdfPosudek oponenta práce855,74 kBAdobe PDFView/Open
Andelova - obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce286,43 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/24276

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.