Název: Identifikace materiálových parametrů pěny používané v chráničích motocyklistů
Autoři: Kaňáková, Sandra
Vedoucí práce/školitel: Kottner Radek, Ing. Ph.D.
Oponent: Šoltés Lukáš, Ing. Ph.D.
Datum vydání: 2017
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/28475
Klíčová slova: pěna;materiálový model;viskoelasticita;hyperelasticita;chránič;optimalizace;pádová zkouška;kompozit.
Klíčová slova v dalším jazyce: foam;material model;viscoelasticity;hyperelasticity;protective equipment;optimization;impact test;composite.
Abstrakt: Tato práce se zabývá identifikací materiálových parametrů pěny používané v chráničích motocyklistů. V prvním kroku byla provedena experimentální měření tlakových a pádových zkoušek. Následně byl vybrán vhodný materiálový model, jednalo se o kombinaci hyperelastického Moony-Rivlinova modelu a viskoelastického modelu Pronyho řady. Dále byly vytvořeny konečnoprvkové simulace experimentálních měření s tímto materiálovým modelem v parametrickém vyjádření. Modely pro pádovou zkoušku byly optimalizovány programem optiSLang 3.0 a vyhodnocovány na základě cílové funkce. Tato funkce představovala numerické vyjádření odlišnosti materiálového modelu od skutečného materiálu a hlavním cílem optimalizace bylo minimalizovat její velikost. Výsledkem byly materiálové parametry vhodné pro popsání pěny užívané v chráničích motocyklistů. Na základě zjištěných dat je tedy možné simulovat chování těchto pěnových komponentů při rychlých dějích odpovídajících provedeným pádovým zkouškám.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis tackles the material parameters identification of the foam used in motorcyclist protective equipment. The first step consists of performed experimental measurements ofcompression and impact tests. The suitable material model was chosen afterwards, it was a combination of the hyperelastic Moony-Rivlin model and the viscoelastic model of Prony series. In addition, finite-element simulations of experimental measurements were conducted with this material model in parametric expression. The models of impact tests were optimized by optiSLang 3.0 and evaluated on the basis of the target function. This function represents the numeric formulation of differences between the material model and real material. The main intention was to minimalize its value. The results were material parametres suitable for description of the equipment foam at motocyclists protection. Based on the final data it is possible to simulate the behaviour of the foam components in rapid action corresponding with the performed impact tests.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KME)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_KanakovaS.pdfPlný text práce9,95 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kanakova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce379,61 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kanakova_oponent.pdfPosudek oponenta práce902,35 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kanakova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce215,37 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/28475

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.