Title: Učivo o významu slov na 1. stupni základní školy
Authors: Richterová, Eliška
Advisor: Suda Zdeněk, PhDr. CSc.
Referee: Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Issue Date: 2018
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/32729
Keywords: význam slova;slova jednovýznamová;slova mnohovýznamová;slova významově nadřazená;slova významově podřazená;slova významem souřadná;homonyma;synonyma;antonyma;frazeologie;vrstvy slovní zásoby;odvozování;skládání;zkracování;sémantické tvoření;přejímání slov z cizích jazyků
Keywords in different language: word meaning;unambiguous words;ambiguous words;words meaning superior;words meaning narrower;coordinate words;homonyms;synonyms;antonyms;phraseology;sorting of vocabulary;word derivation;word folding;word shortening;semantic word formation;words taken from foreign languages
Abstract: Práce je zaměřena na učivo o významu slov na 1. stupni základních škol. Práce je dělena na teoretickou část a praktickou část. Obsahem teoretické části jsou důležité pojmy z RVP ZV, definice některých lexikální pojmů a analýza dvou učebnic(každá z jedné řady dvou nakladatelství)pro pátý ročník ZŠ. Praktická část obsahuje výzkumné šetření. Cílem výzkumu bylo ověření znalostí lexikálně-sémantického učiva u žáků 5. ročníku. Z výsledků výzkumného šetření lze vyvodit některé cenné poznatky pro vyučovací praxi. V praktické části práce je také dotazník pro učitele na 1. stupni základních škol a jeho vyhodnocení. Dotazník byl zaměřen na výuku lexikálního učiva. Teoretická část obsahuje rovněž pracovní listy určené k procvičování učiva v této jazykové rovině.
Abstract in different language: The diploma thesis is focused on the curriculum relating to words meaning taught in primary school. The thesis is divided into the theoretical part and practical part. The content of the theoretical part are important terms from curriculum in RVP ZV, the definition of lexical terms and analysis of two textbooks (each from one line of two publishers)for the fifth year of primary school. The practical part contains the research. The aim of research was checking lexical semantic knowledge of pupils from fifth class. Results of the research bring very valuable information for teaching. In the practical part is also form for teachers at primary schools. The form was focused on teaching lexical curriculum. The practical part contains also some worksheets aimed at practising the curriculum in this language sphere.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP-Richterova (1).pdfPlný text práce1,83 MBAdobe PDFView/Open
richterova_suda.pdfPosudek vedoucího práce38,45 kBAdobe PDFView/Open
richterova_vejvodova.pdfPosudek oponenta práce32,83 kBAdobe PDFView/Open
richterova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce268,61 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/32729

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.