Title: | Practical notes for assessing the fatigue life of bodyworks of buses and trolleybuses |
Other Titles: | Praktické poznámky k posouzení únavové životnosti karoserií autobusů a trolejbusů |
Authors: | Kepka, Miloslav Kepka, Miloslav Džugan, Jan Konopík, Pavel |
Citation: | KEPKA, M.., KEPKA, M.., DŽUGAN, J.., KONOPÍK, P.. Practical notes for assessing the fatigue life of bodyworks of buses and trolleybuses. In: Procedia Structural Integrity. Amsterdam: Elsevier Science BV, 2019. s. 595-603. ISSN 2452-3216. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Elsevier Science BV |
Document type: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | 2-s2.0-85081557096 http://hdl.handle.net/11025/36927 |
ISSN: | 2452-3216 |
Keywords: | karosérie;autobus;trolejbus;životnost;svařované uzly;MBS;FEM;stendová zkouška;tenzometrické měření;historie namáhání;laboratorní únavové zkoušky;výpočet únavové životnosti |
Keywords in different language: | bodywork;bus;trolleybus;service life;welded nodes;MBS;FEM;stand test;strain gauge measuremet;stress-time history;laboratory fatigue tests;fatigue life calculation |
Abstract: | When developing a new vehicle, the prescribed fatigue criteria must be met in all important structural nodes of the vehicle bodywork. Maximum stress amplitudes (stress ranges) must be lower than permissible values when the vehicle crosses significant road unevenness. The development stages are: 1) projecting and design of vehicle; 2) investigation of vehicle function sample on test stand; 3) measurement of vehicle prototype. In case the prescribed condition is not fulfilled, it is necessary to recommend a modification of the vehicle bodywork. In any case, it is necessary to know the fatigue properties for various structural and technological variants of the body sections. These properties can be determined in advance by laboratory fatigue tests. The paper describes the assessment of fatigue life in successive phases of vehicle development and presents the results of fatigue tests of several variants of welded nodes used in body constructions. Při vývoji nového vozidla musí být ve všech důležitých konstrukčních uzlech karoserie vozidla splněna předepsaná únavová kritéria. Maximální amplitudy napětí (rozsahy napětí) musí být nižší než přípustné hodnoty, když vozidlo přejede významné nerovnosti na silnici. Fáze vývoje jsou: 1) projektování a návrh vozidla; 2) zkoumání funkčního vzorku vozidla na zkušebním stendu; 3) měření prototypu vozidla. V případě, že předepsaná podmínka není splněna, je nutné doporučit úpravu karoserie vozidla. V každém případě je nutné znát únavové vlastnosti různých konstrukčních a technologických variant konstrukčních uzlů karosérie. Tyto vlastnosti lze předem stanovit laboratorními únavovými testy. Článek popisuje hodnocení únavové životnosti v postupných fázích vývoje vozidla a představuje výsledky únavových testů několika variant svařovaných uzlů používaných v konstrukcích karoserie. |
Rights: | © Elsevier |
Appears in Collections: | Články / Articles (RTI) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
43927908 Fatigue Design 2019 Kepka Džugan Konopik.pdf | 1,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/36927
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.