Název: Prachatické gymnázium 1945-1956
Další názvy: High school in Prachatice 1945-1956
Autoři: Hronová, Tereza
Vedoucí práce/školitel: Randák, Jan
Oponent: Šima, Karel
Datum vydání: 2012
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/4304
Klíčová slova: Prachatice;gymnázium;střední škola;výběrová střední škola III. stupně;jedenáctiletá střední škola;Československo;školský systém;výchova;výuka;občan;lidová demokracie;socialistická republika
Klíčová slova v dalším jazyce: Prachatice;high school;the selective high school;the eleven-year high school;Czechoslovakia;school system;education;citizen;people?s republic;socialistic republic
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá dějinami prachatického gymnázia v letech 1945 až 1956. Cílem práce je postihnout roli školy v poválečné společnosti a následně ve společnosti socialistické. Je sledováno, do jaké míry a jakým způsobem škola přispívala k výchově správného občana. Občana nejprve lidově demokratické a později socialistické republiky. V roce 1945, hned v květnu, kdy pro Evropu skončila druhá světová válka, byla zahájena jednání o obnovení gymnázia v Prachaticích. To zde existovalo již v době první republiky, bylo však v důsledu podpisu mnichovské dohody a začlenění Prachatic do Třetí říše přestěhováno do vnitrození a pak zrušeno. Jednání byla úspěšná a vyučování na prachatické střední škole začalo již v září 1945. První dvě kapitoly se věnují tomuto období. Nejprve je velmi stručně nastíněna historie školy - od jejích německých kořenů v 19. století, přes její existenci v první republice a její následné zrušení až k jejímu opětnému obnovení v roce 1945. Poté je zařazeno období do roku 1948. V dubnu tohoto roku byla provedena reforma školství zákonem o jednotné škole. Prachatické gymnázium patřilo mezi výběrové střední školy III. stupně. O pět let později, v dubnu 1953 pak byla provedena další reforma, která prachatickou školu změnila na jedenáctiletou střední školu. Reformám školství a životu prachatického ústavu je věnována třetí kapitola.Nejen v podkapitolách zabývajících se výukou, brigádami, sportem nebo různými soutěžemi je možno se přesvědčit, že škola se snažila ze svých žáků občany, kteří budou věrni a oddáni nejprve lidově demokratickému a později socialistickému zřízení, kteří se budou svou prací podílet na budování státu a kteří budou s důvěrou hledět k Sovětskému svazu jako ke svému bratru.
Abstrakt v dalším jazyce: The topic of the diploma thesis is the history of the high school in Prachatice from 1945 to 1956. The objective of the thesis is to depict the position of school in a post-war and a socialistic society afterwards. The thesis aims to monitor the way and the extent of school?s contribution towards educating the devoted citizens; at first the citizens of a people?s republic, and after that the citizens of a socialistic republic. The negotiations for the renewal of High School in Prachatice were initiated in May 1945 after the end of World War II in Europe. The institution existed there in the period of First Czechoslovak Republic. However, after signing the Munich Agreement and subsequent cession of Prachatice to the Third Reich the school was moved to the interior of the country and then closed down. Finally, the negotiations were successful and the high school began to operate in September 1945.The first two chapters deal with the period mentioned above. Firstly, the history of the school is briefly described ranging from its German roots in the 19th century, over its existence and close-down in the time of First Czechoslovak Republic to its renewal in 1945. Secondly, the period from 1945 to 1948 is elaborated. The reform of the Czechoslovak unified school system was accomplished in April 1948. According to the new system, the high school in Prachatice was labeled as a selective high school of third grade.Further, another reform was introduced five years later in May 1953. The selective high school in Prachatice was transformed into the eleven-year high school. Third chapter is aimed at the reforms and the life at the high school. Moreover, the chapters about teaching, brigade-work, sport and various competitions are covered in this part of the thesis. There can be noted the school?s effort to educate loyal and devoted citizens to the establishment. The school tried to educate the citizens who would work for their state and build their state and who would look at the Soviet Union as at their brother.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KSA)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Prachaticke gymnazium 1945-1956.pdfPlný text práce3,41 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hronova_posudek vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce1,54 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hronova_posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce1,18 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hronova_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce495,57 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/4304

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.