Title: Vnímání celku a jeho částí u dětí v mateřské škole
Other Titles: The perception of the complex and its parts by kindergarten children
Authors: Hofmanová, Magdaléna Anna
Advisor: Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
Referee: Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44434
Keywords: předmatematická výchova;celek a jeho části;kompletace;rekompozice;rekonstrukce;reprodukce
Keywords in different language: pre- mathematical education;whole and its parts;completion;recomposition;reconstruction;reproduction
Abstract: Bakalářská práce s názvem Vnímání celku a jeho částí u dětí v mateřské škole je řazena do tří částí. První teoretická část se zabývá vývojem dítěte v mateřské škole (motorický vývoj, kognitivní vývoj, emoční vývoj, sociální vývoj), předmatematickou výchovu, vnímání celku a jeho částí a typy aktivit zaměřené na tuto problematiku. Druhá část je metodologická a jsou v ní stanoveny cíle experimentu, použité metody při řešení úkolu, podmínky experimentu, příprava experimentu a kritéria hodnocení. Třetí část je experimentální a věnuje se výběru zkoumaného vzorku, scénáři k experimentu a vyhodnocení experimentu. Experimentu se zúčastnily děti ve třech věkových kategorií: 3-4 roky, 4-5 let, 5-6 let. Byly vytvořeny čtyři úkoly (kompletace, rekompozice, rekonstrukce, reprodukce), kdy každý byl rozdělen na tři části se vzrůstající obtížností. Děti při řešení využívaly manipulaci nebo grafické zpracování. Závěrem bylo na základě experimentu uvedeno doporučení, na jaké činnosti by se měli pedagogičtí pracovníci zaměřovat při práci s dětmi v mateřské škole v oblasti vnímání celku a jeho částí.
Abstract in different language: Bachelor´s thesis named Perception of the Whole and its Parts in Preschool Children is divided into three parts. The first theoretical part focuses on children´s development in preschool (motor development, cognitive development, emotional development, social development), pre- mathematical education, perception of the whole and its parts and types of activities focusing on these topics. The second part is methodological and there are goals of experiment, used methods, conditions of experiment, preparation of experiment and evaluation criteria set. The third part is experimental and focuses on choosing the evaluated population, scenario of the experiment and evaluation of the experiment. Participants of the experiment were kids in three age groups: 3 - 4 years, 4 - 5 years, 5 - 6 years. Four tasks were prepared (completion, recomposition, reconstruction, reproduction), and each of them were divided into three parts with increasing difficulty. Children used manipulation or graphical processing to complete the tasks. The outcome of the experiment resulted in recommended activities on which pedagogical workers should focus on while working with children in the field of perception of the whole and its parts.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hofmanova_BP.pdfPlný text práce3,03 MBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce42,1 kBAdobe PDFView/Open
bakalarska prace_Hofmanova.pdfPosudek oponenta práce205,23 kBAdobe PDFView/Open
Hofmanova - protokol.pdfPrůběh obhajoby práce494,86 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/44434

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.