Title: Charakteristika titulků v textech současné české publicistiky
Other Titles: Characteristics of subtitles in the texts of contemporary Czech journalism
Authors: Beránková, Tereza
Advisor: Vaňková Jana, PhDr.
Referee: Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44725
Keywords: publicistika;článek;titulek;bulvární noviny;seriózní noviny;publicismy;frazémy;obrazná vyjádření;interpunkce
Keywords in different language: journalism;article;headline;tabloid newspapers;quality press;publicism;idioms;figurative expression;punctuation
Abstract: Tato práce se věnuje charakteristice titulků v textech současné české publicistiky. Práci tvoří analýza titulků, ze dvou deníků bulvárních novin a ze dvou deníků seriózních novin, na základě jazykových a obsahových kritérií. V první části se nachází teoretická východiska, kde dojde k seznámení se s problematikou. Následuje praktická část, kde jazyková kritéria tvoří stěžejní část této bakalářské práce. Došlo k excerpci titulků, které byly dle jednotlivých kritérií zkoumány. Práce se zaměřuje na shody a rozdíly, tedy jednotlivé deníky porovnává, a následně potvrzuje či vyvracuje hypotézy.
Abstract in different language: This Bachelor thesis deals with characteristics of headlines in the texts of contemporary Czech journalism. This thesis consist of an analysis of headlines from two dailies of tabloid newspapers and from two dailies of quality press, where you will get acquainted with the issue. The practical part follows where language criteria form a main of this bachelor thesis. There was an excerption of headlines which were examined according to individual criteria.The thesis focuses on similarities and differences, so it compares individual newspapers and then confirms or refute hypothesis.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Charakteristika publicistickych titulku v soucasne publicistice.pdfPlný text práce627,61 kBAdobe PDFView/Open
berankova_vankova.pdfPosudek vedoucího práce578,76 kBAdobe PDFView/Open
berankova_vejvodova.pdfPosudek oponenta práce299,26 kBAdobe PDFView/Open
berankova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce78,9 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/44725

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.