Title: Současný stav technického vzdělávání pomocí počítačem řízených strojů na zš a sš
Other Titles: Statut quo technical education by computer - controlled machines at primary schools and secondary schools
Authors: Moc, Pavel
Citation: MOC, P. Současný stav technického vzdělávání pomocí počítačem řízených strojů na zš a sš. Journal of Technology and Information Education, 2021, roč. 13, č. 1, s. 1-22. ISSN: 1803-537X
Issue Date: 2021
Publisher: Palacký University Olomouc
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/46566
ISSN: 1803-537X
Keywords: stroje;technika;algoritmizace;3D tiskárna;CNC soustruh;CNC frézka;vzdělávání na základních školách
Keywords in different language: achines;science;matematics;3D Milling Machines;CNC Mills in the classroom;CNC cutter in the classroom;Pre-College Engineering Education
Abstract: Cílem práce je výzkum postojů žáků k technické výchově a jejich ovlivnitelnost výukou zaměřenou na počítačem řízené stroje (frézky, gravírky, 3D tiskárny). Předpokladem vlastního výzkumu je vznik přehledové studie, jež zajistí přehled zkoumané problematiky v současném stavu doma i v zahraničí. Vlastní studie se nejdříve zaměřuje na definování klíčových slov, jak v českém, tak i v anglickém jazyce. Následně jsou vyhledány vhodné zdroje a rozděleny na domácí a zahraniční. Výsledkem je analýza každého zdroje s krátkým abstraktem zdroje. Na závěr jsou všechny zdroje shrnuty ve výslednou zprávu, jež poukazuje na skutečnost, že především ve světě je vzdělávání v oblasti programovatelných strojů již zaváděno. Jsou hledány vhodné postupy a příklady. Naopak situace v ČR je na počátku zavádění do vzdělávacích procesů.
Abstract in different language: The aim of the work is to research the attitudes of students to technical education and their influence by teaching focused on computer-controlled machines (e.g. milling machines, engravers, 3D printers). The prerequisite for the research is the creation of a research study, which will secure an overview of the researched issues at the present moment. The study itself first focuses on defining keywords, both in Czech and in English. Next, appropriate sources are sought and divided into domestic and foreign. The result is an analysis of each source with a short summary of the source. Finally, all sources are summarized in the final report, which points to the fact that, especially in the world, education of programmable machines is already being implemented. Suitable procedures and examples are finding. On the contrary, the situation in the Czech Republic is at the beginning of its introduction into educational processes.
Rights: © CC BY-NC-ND
Appears in Collections:Články / Articles (KMT)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
jti_jti-202101-0001.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/46566

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD