Title: | Konstrukční stavebnice jako prostředek pro rozvoj technické gramotnosti u dětí předškolního věku |
Other Titles: | Construction kits as a means for development of technical literacy in children preschool age |
Authors: | Háková, Jana |
Advisor: | Krotký Jan, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/48145 |
Keywords: | polytechnické vzdělávání;předškolní období;technická gramotnost;hra v předškolním období;konstrukční stavebnice |
Keywords in different language: | polytechnic education;preschool period;technical literacy;game in preschool period;construction kit |
Abstract: | Svoji bakalářskou práci jsem zaměřila na polytechnické vzdělávání a výzkum konstrukčních činností. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám polytechnickým vzděláváním, technickou gramotností, předškolním obdobím a hrou s ním spjaté, dále tato část obsahuje Rámcový vzdělávací program a konstrukční stavebnice. Praktická část zahrnuje výzkum konstrukčních činností. Cílem bylo pomocí konstrukčních činností zjistit, jak si s nimi děti poradí z technického hlediska i z časového. Z výzkumu je patrné, že starší děti a především kluci mají s konstrukčními stavebnicemi větší zkušenosti než děti mladší nebo děvčata. V některých případech byla však děvčata i mladší děti šikovnější než starší. |
Abstract in different language: | I focused my bachelor thesis on polytechnic education and research of construction activities. The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I deal with polytechnic education, technical literacy, preschool period and the game connected with it, further this part contains the Framework educational program and construction kits. The practical part includes research of construction activities. The aim was to use construction activities to find out how children can deal with them from a technical and time point of view. The research shows that older children and especially boys have more experience with construction kits than younger children or girls. In some cases, however, girls and younger children were smarter than older ones. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMT) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska prace - Jana Hakova.pdf | Plný text práce | 9,33 MB | Adobe PDF | View/Open |
PosudekOponentaSTAG.pdf | Posudek oponenta práce | 48,87 kB | Adobe PDF | View/Open |
PosudekVedoucihoSTAG.pdf | Posudek vedoucího práce | 49,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Protokol Hakova.pdf | Průběh obhajoby práce | 257,11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/48145
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.