Title: Rodová identita, její utváření a význam v pojetí Sigmunda Freuda a Nancy Chodorowové
Other Titles: The Formation and Signification of Gender Identity in the Conceptions of Sigmund Freud and Nancy Chodorow
Authors: Pitlíková, Jana
Advisor: Kratochvíl Miloš, Mgr. Ph.D.
Referee: Jiráková Karolína, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48168
Keywords: gender;psychoanalýza;mateřství;sigmund freud;nancy chodorowová
Keywords in different language: gender;psychoanalysis;mothering;sigmund freud;nancy chodorow
Abstract: Tato bakalářská práce pojednává o základních rysech psychoanalytické koncepce Nancy Chodorowové a její pohled na vývoj psychologie morálky, především ve sdíleném rodičovství a role mateřství. Pozornost je také věnována kritice stanovisek Sigmunda Freuda, které se vztahují k oidipovskému komplexu a postavení mužů a žen ve společnosti. Dále se práce zabývá samotným pojmem gender, genderovým stereotypům a jak se utváří genderová identita na základě genderových rolí.
Abstract in different language: The bachelor thesis deals with the basic features of Nancy Chodorow's psychoanalytic conception and her view on the development of moral psychology, especially in equal parenting and the role of motherhood. Attention is also paid to the critique of Sigmund Fred's views concerning the Oedipus complex and the position of men and women in the society. Furthermore, the bachelor thesis deals with the concept of gender, gender stereotypes and how gender identity is formed on the basis of gender roles.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFI)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace - Jana Pitlikova.pdfPlný text práce368,81 kBAdobe PDFView/Open
pitlikova_kratochvil.pdfPosudek vedoucího práce150,38 kBAdobe PDFView/Open
pitlikova_jirakova.pdfPosudek oponenta práce160,24 kBAdobe PDFView/Open
pitlikova_O.pdfPrůběh obhajoby práce189,92 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/48168

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.