Title: ADHD
Other Titles: ADHD
Authors: Miškovská, Jana
Advisor: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Referee: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/49914
Keywords: adhd;hyperaktivita;impulzivita;pozornost;terapie
Keywords in different language: adhd;hyperactivity;impulsivity;attention;therapy
Abstract: Teoretická část práce seznámila čtenáře s charakteristikou diagnózy ADHD. Byly objasněny příčiny vzniku onemocnění, popsány jeho průběh a projevy v jednotlivých etapách lidského života. Jasně byly popsány instituce diagnostiky, diagnostický postup. Dále byl čtenář seznámen s možnými poruchami, které úzce souvisejí s ADHD. Podrobně byly popsány možnosti léčby od různorodých psychoterapeutických postupů až po medikamentózní léčbu a biofeedback. Souběžně s léčbou je nutné výchovně působit. Výchovně vzdělávací postupy z pohledu učitele, vztahu školy a rodiny a samotných rodičů uzavírají teoretickou část práce. Praktická část práce popisuje formou kazuistik jednotlivé případy jedinců s diagnózou ADHD. Kazuistiky jasně dokazují, že vznik onemocnění ADHD je podmíněn geneticky, životním stylem rodičů, zejména matky v době těhotenství a prenatálními, natálními i postnatálními zdravotními komplikacemi. Jedná se o onemocnění vrozené, nikoli získané. ADHD nelze vyléčit, ale vhodnými postupy lze zmírnit jeho projevy. Projevy ADHD lze ovlivnit laskavou a zároveň důslednou výchovou. Důraz je kladen na včasnou diagnostiku onemocnění. Pro úspěšné mírnění projevů ADHD je nutná úzká komunikace mezi diagnostikovaným jedincem, rodiči, školou a odborníky. Nutná je jednotnost ve výchovně vzdělávacích postupech všech institucí, které se na výchově podílejí. Vedle výchovy pozitivně ovlivňuje léčbu psychoterapie, medikamenty nebo jejich kombinace.
Abstract in different language: The theoretical part of the work familiarized the reader with the characteristics of the ADHD diagnosis. The causes of the onset of the disease were clarified, its course and manifestations in individual stages of human life were described. The diagnostic institutions and the diagnostic procedure were clearly described. Furthermore, the reader was introduced to possible disorders that are closely related to ADHD. Treatment options were described in detail, from various psychotherapeutic procedures to drug treatment and biofeedback. In parallel with the treatment, it is necessary to have an educational effect. Educational procedures from the point of view of the teacher, the relationship between the school and the family and the parents themselves conclude the theoretical part of the work. The practical part of the thesis describes individual cases of individuals diagnosed with ADHD in the form of case studies. Case reports clearly prove that the onset of ADHD is genetically determined, the lifestyle of the parents, especially the mother during pregnancy, and prenatal, natal and postnatal health complications. It is a congenital disease, not an acquired one. ADHD cannot be cured, but its symptoms can be alleviated with appropriate procedures. Manifestations of ADHD can be influenced by kind and at the same time consistent education. Emphasis is placed on early diagnosis of the disease. Successful mitigation of ADHD requires close communication between the diagnosed individual, parents, school and professionals. Uniformity in the educational procedures of all institutions involved in education is necessary. In addition to education, the treatment of psychotherapy, medication or their combination has a positive effect.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace Jana Miskovska.pdfPlný text práce2,07 MBAdobe PDFView/Open
Miskovska-oponent.pdfPosudek oponenta práce212,66 kBAdobe PDFView/Open
Miskovska-vedouci.pdfPosudek vedoucího práce167,94 kBAdobe PDFView/Open
Miskovska-obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce175,51 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/49914

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.