Title: | Světlo jako výrazový prostředek v hodinách výtvarné výchovy |
Other Titles: | Light as a means of expression in Art education |
Authors: | Boušová, Jana |
Advisor: | Havlíček Jakub, Mgr. |
Referee: | Mašek Jan, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/50223 |
Keywords: | světlo;světelné umění;výtvarná výchova;experiment |
Keywords in different language: | light;light art;art education;experiment |
Abstract: | Cílem mé diplomové práce je prozkoumání tématu světla a navržení konkrétních výtvarně pedagogických úkolů. Teoretický úvod médium světla zahrnuje do kulturně historického kontextu a zabývá se světlem z pohledu fyziky, lidského vnímání, světelných zdrojů a historického i současného umění. V didaktické části práce představuje řadu tří výtvarně pedagogických úkolů zaměřených na využití světla jako hlavního výrazového prostředku a určených žákům druhého stupně základní školy. V rámci výzkumné části jsou vybraná navržená zadání převedena do praxe a podložena výzkumem ve formě dotazníku, který má za cíl zjistit, jaké jsou na základních školách běžné podmínky pro realizaci výtvarných úkolů zaměřených na světlo a zhodnotit, zda je možné navržené úkoly využít v praxi ve školním prostředí. |
Abstract in different language: | The aim of my diploma thesis is to explore the topic of light and to design specific visual-educational tasks. The theoretical introduction puts the medium of light into the cultural and historical context and it deals with the topic of light from the point of view of physics, human perception, light sources and both historical and contemporary art. In the part focused on teaching the work introduces a sequence of three visual-educational tasks focused on the use of light a main means of expression and aimed at the elementary school students. The designed art tasks are later turned into practice in the research part of the thesis and substantiated by a research in the form of a questionnaire, which is aimed to find out what are the regular conditions of conducting the art tasks focused on light and decide, whether it is possible to use the designed tasks in practice in the school environment. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomova_prace_Jana_Bousova.pdf | Plný text práce | 5,04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Prubeh obhajoby-Bousova Jana.pdf | Průběh obhajoby práce | 369,84 kB | Adobe PDF | View/Open |
BOUSOVA_posudek_vedouci_Havlicek.pdf | Posudek vedoucího práce | 318,78 kB | Adobe PDF | View/Open |
BOUSOVA_posudek_oponent_Masek.pdf | Posudek oponenta práce | 296,83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/50223
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.