Title: Místa paměti příbramského školství: Období tzv. normalizace a transformace z perspektivy učitelek a učitelů
Other Titles: Places of memory of Příbram education: The period of so-called normalization and transformation from the perspective of elementary school teachers
Authors: Hřídelová, Barbora
Referee: Morávková Naděžda, Doc. PaedDr. Ph.D.
Lhoták Jan, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: rigorózní práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/50469
Keywords: školství;základní školy;učitelé;normalizace;transformace
Keywords in different language: education;elementary schools;teachers;normalization;transformation
Abstract: Hlavním cílem práce je charakterizovat a zachytit profesní život učitelů příbramských základních škol formou orálně historické sondy do jejich každodenního života v období tzv. normalizace a zachycení podoby "normalizačního" vzdělávacího procesu, včetně prostředí a kultury základních škol, v nichž byla vychována generace, která jako první nacházela uplatnění v polistopadové éře a svým způsobem tak i pomáhala s budováním nově vznikající republiky. Dalším stěžejním tématem je transformace učitelské profese a její proměny po roce 1989. Dodatečně byla do práce začleněna pasáž týkající se tzv. koronavirové krize, kdy bude zachyceno, jak se jednotlivé učitelky a učitelé vyrovnávali s přechodem na distanční výuku.
Abstract in different language: The main goal of this Thesis is to characterize and capture the professional life of teachers of Příbram primary schools in the form of an oral history probe into their daily lives in the period of so-called normalization and capture the form of "normalization" educational process, including the environment and culture of primary schools where was the first to find employment in the post-November era and, in a way, to help build the newly emerging republic. Another key topic is the transformation of the teaching profession and its changes after 1989. Additionally, a passage concerning the so-called coronavirus crisis was included in the work, which will capture how individual teachers coped with the transition to distance learning.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Rigorózní práce / Rigorous theses (KHV)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Posudek Moravkova.pdfPosudek vedoucího práce598,08 kBAdobe PDFView/Open
Posudek Lhotak.pdfPosudek oponenta práce708,07 kBAdobe PDFView/Open
RP_Hridelova.pdfPlný text práce1,82 MBAdobe PDFView/Open
Hridelova - zapis z obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce337,66 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/50469

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.