Title: Neapolská opera pozdního baroka a rokoková malba jako východisko
Other Titles: Neapolitan opera of the late baroque period and rococo paintings as starting points
Authors: Bláha, Jaroslav
Citation: BLÁHA, J. Neapolská opera pozdního baroka a rokoková malba jako východisko. Hudební výchova, 2021, roč. 29, č. 1, s. 14-17. ISSN: 1210-3683
Issue Date: 2021
Publisher: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/50520
ISSN: 1210-3683
Keywords: Opera seria;opera buffa;neapolská škola;pozdní baroko;rokoko;galantní styl;bel canto;árie da capo;strofická árie;ariózo;recitar cantando;recitativ secco;recitativ accompagnato;historická malba;antická mytologie
Keywords in different language: opera seria;opera buffa;Neapolitan school;late baroque;rococo;gallant style;bel canto;aria da capo;strophic aria;ariosis;recitar cantando;recitative secco;recitative accompagnato;historical painting;ancient mythology
Abstract: Východiskem tematického bloku zaměřeného na operu a historickou malbu klasicismu a romantismu je pozdně barokní opera neapolské školy. Rozhodující jsou jak změny koncepční – rozdělení původního univerzálního typu dramma per musica na dva výrazně odlišné typy: opera seria a opera buffa. Obdobně i obrazy a fresky s náměty z antické mytologie byly východiskem historické malby od druhé poloviny 18. století do poslední čtvrtiny 19. století. Ještě zřetelnějším předobrazem klasicistní opery byl galantní styl (Galuppi, Pergolesi ad.).
Abstract in different language: The starting point of the thematic block focused on opera and historical painting of the classicism and romanticism periods is the late baroque opera of the Neapolitan school. Both the conceptual changes - the division of the original universal type of dramma per musica into two significantly different types: opera seria and opera buffa - as well as the application of belcant opera in classicism and romanticism are decisive. Similarly, paintings and frescoes with themes from ancient mythology were the starting point for historical painting from the second half of the 18th century to the last quarter of the 19th century. An even clearer prototype of the classicist opera was the gallant style (Galuppi, Pergolesi, etc.).
Rights: Plný text není přístupný.
© Univerzita Karlova − Pedagogická fakulta
Appears in Collections:Články / Articles (KVK)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
hv_1_2021_maketa.pdf8,72 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/50520

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD