Title: Measuring the Perceived Importance of Indicators of the Quality of Social Care Services
Other Titles: Měření vnímané důležitosti indikátorů kvality sociálních služeb
Authors: Kohout, Jiří
Šiška, Jan
Beadle-Brown, Julie
Čáslava, Pavel
Truhlářová, Zuzana
Citation: KOHOUT, J. ŠIŠKA, J. BEADLE-BROWN, J. ČÁSLAVA, P. TRUHLÁŘOVÁ, Z. Measuring the Perceived Importance of Indicators of the Quality of Social Care Services. Journal of Evidence-Based Social Work, 2022, roč. 19, č. 3, s. 367-382. ISSN: 2640-8066
Issue Date: 2022
Publisher: Routledge
Document type: článek
article
URI: 2-s2.0-85126024102
http://hdl.handle.net/11025/51541
ISSN: 2640-8066
Keywords: vnímaná důležitost;měření kvality;kvalita služeb;sociální péče
Keywords in different language: importance weighting;perceived importance;quality measurement;service quality;Social care
Abstract: Účel: Naším cílem bylo vyvinout a ověřit nástroj pro měření vnímané důležitosti indikátorů kvality služeb sociální péče u různých skupin aktérů. Metoda: 671 respondentů (249 zástupců veřejné správy, 217 poskytovatelů sociálních služeb a 205 uživatelů služeb) vyplnilo 40položkový dotazník zpracovaný na základě relevantních modelů hodnocení kvality. Výsledky: Byla provedena analýza položek a bylo zjištěno, že data jsou vhodná pro další analýzu a není potřeba položky odebírat. Explorativní faktorová analýza (EFA) odhalila 5-faktorové řešení, které byl následně potvrzeno konfirmační faktorovou analýzou. Škály odvozené od EFA vykazovaly vysokou vnitřní konzistenci s Cronbachovým alfa v rozmezí od 0,83 do 0,95. Diskuze a závěr: Studie nabízí nový přístup k vývoji měřítka kvality služeb sociální péče na základě samostatného šetření vnímané důležitosti a spokojenosti se službami. Má tedy význam pro pokračující vědeckou debatu o zohlednění důležitosti ve výzkumu spokojenosti se službami.
Abstract in different language: Purpose: We aimed to develop and validate an instrument measuring perceived importance of indicators of the quality of social care services in different groups of stakeholders. Method: 671 respondents (249 representatives of public administration, 217 social service providers and 205 service users) completed a 40-item questionnaire developed on the basis of relevant quality assessment models. Results: Item analysis was carried out and it was found that data were suitable for further analysis and no item removal was needed. Exploratory factor analysis (EFA) revealed 5-factor solution which was subsequently affirmed by confirmatory factor analysis. Scales derived from EFA exhibited high internal consistency with Cronbach's alpha ranging from 0.83 to 0.95. Discussion and Conclusion: The study offers a novel approach to the development of a measure of the quality of social care service based on separate investigation of perceived importance and service satisfaction. Hence, it has relevance for ongoing scientific debate on importance weighting in service satisfaction research.
Rights: © Taylor & Francis
Appears in Collections:Články / Articles (KMT)
OBD



Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/51541

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD