Title: Vize vysokorychlostních tratí v ČR (analýza politické proveditelnosti a analýza aktérů)
Authors: Šlesinger, Matěj
Advisor: Stulík Ondřej, PhDr. Ph.D.
Referee: Jurek Petr, PhDr. Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/51950
Keywords: vysokorychlostní tratě;krušnohorský tunel;vrt;analýza aktérů
Keywords in different language: high-speed rail;hsr;stakeholder analysis
Abstract: Práce se zabývá vizí vysokorychlostních tratí v České republice. Tato vize se v poslední dekádě proměnila především v koncepčním přístupu k vysokorychlostní železnici jako zdroje dopravní obslužnosti regionů a jejich napojení na hlavní město Prahu. Vize zároveň dostala v roce 2017 jasné obrysy a konkrétní koncepci, na kterou mohla navázat Správa železnic z pozice realizátora celého projektu. Jelikož koncepce prošla v průběhu let značnou proměnou, mělo to také za následek nucené změny ve vymezení jednotlivých koridorů v územně plánovací dokumentaci. Pro diplomovou práci se stal ústředním tématem záměr změny vedení trasy vysokorychlostní železnice směrem na Drážďany, když se součástí trasy nově měla stát zastávka v Ústí nad Labem. Tímto záměrem ovšem vzniká důsledek ve formě přesunu Krušnohorského tunelu, a především důsledek pro dotčené obyvatele přilehlé obce Chlumec. V tomto střetu dvou rozličných zájmů - kdy na jedné straně stojí Správa železnic jako realizátor dopravního projektu s veřejným zájmem zvýšení dopravní obslužnosti regionů a naplnění cílů dopravních politik státu a Evropské unie, a na druhé straně místní obyvatelé s obavami o ztrátu klidného života. Problém je v práci analyzován pomocí nástrojů a metod veřejných politik, podoboru politologie, a následně jsou navrženy varianty řešení, které by problém měly vyřešit.
Abstract in different language: The thesis focuses on the concept of high-speed railways in the Czech Republic. This concept has been transformed in the last decade not only by the conceptual approach to high-speed rail as a source of transport services for regions and their connection to the capital city of Prague. At the same time, the concept was given a clear framework and a specific concept in 2017, which the Správa železnic could follow up from the position of the developer of the entire project. As the concept has evolved significantly over the years, this has also resulted in forced changes in the delineation of particular corridors in the regional planning documentation. The central theme of the thesis is the intention to change the route of the high-speed railway towards Dresden, as the route was newly to include a stop in Ústí nad Labem. However, this plan has the consequence of moving the Krušnohorský tunel and, above all, the consequence for the affected inhabitants of the nearby municipality of Chlumec. In this conflict of two different interests - on the one hand, the Správa železnic, as the implementer of a transport project with a public interest in increasing transport services to the regions and meeting the objectives of the transport policies of the state and the European Union, and on the other hand, local residents with concerns about the loss of a peaceful life. The problem is analyzed in the thesis with the help of the tools and methods of public policies analysis, a sub-discipline of political science, and then options for solutions are proposed to solve the problem.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Slesinger, M., Diplomova prace.pdfPlný text práce1,06 MBAdobe PDFView/Open
DP_POL_VED_Slesinger.pdfPosudek vedoucího práce1,93 MBAdobe PDFView/Open
Slesinger DP opo tisk.pdfPosudek oponenta práce705,81 kBAdobe PDFView/Open
slesinger.pdfPrůběh obhajoby práce172,34 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/51950

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.