Název: Výuková strategie konceptových map ve výuce zeměpisu na základní škole
Další názvy: Use of concept maps as a strategy for teaching geography at elementary schools
Autoři: Majer, Karel
Vedoucí práce/školitel: Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53454
Klíčová slova: konceptové mapy;výukové metody;výukové strategie;zeměpis;tropické deštné lesy;didaktický test;pretest;posttest
Klíčová slova v dalším jazyce: concept maps;teaching methods;teaching strategies;geography;tropical rainforests;achievement test;pretest;posttest
Abstrakt: Tato práce se zabývá ověřením vlivu strategie konceptových map na průběh učení, pochopení vztahů a souvislostí v rámci probírané látky a na motivaci žáků základní školy. Konceptová mapa je grafické schéma, které žákům umožní snáze si vizualizovat klíčové pojmy a vazby mezi nimi. K ověření hypotéz jsem využil metod hloubkového rozhovoru s vyučujícím a experimentu s využitím pretestu a posttestu. Strategie byla aplikována v sedmé třídě základní školy ve výuce zeměpisu - konkrétně v tématu tropické deštné lesy Jižní Ameriky. Z výsledků vyplývá, že aplikace této strategie měla pozitivní vliv na pochopení souvislostí v probíraném tématu a rovněž na motivaci žáků do učení. Dále byla v experimentu efektivita strategie srovnávána s metodou pracovních listů. V experimentu však nebyl ověřen výraznější vliv strategie konceptových map na proces učení v porovnání s druhou zmíněnou metodou.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis examines the influence of strategy of concept maps on the learning process, the understanding of relationships and connections within the subject matter, and the motivation of elementary school pupils. A concept map is a graphic diagram that enables pupils to visualize key concepts and links between them more easily. To verify the hypotheses, I used methods of interviews with the teacher and an experiment using pretests and posttest. The strategy was applied in the seventh grade of elementary school in geography lesson - specifically in the topic of tropical rainforests in South America. The results show that the integration of this strategy had a positive impact on the understanding of connections between key concepts, as well as on the motivation of pupils into learning. Furthermore, in the experiment, the effectiveness of the strategy was compared to the method of worksheets. However, the experiment did not verify the more significant influence of conceptual map strategy on the learning process compared to the latter method.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP-Karel_Majer.pdfPlný text práce1,95 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Majer_VEDOUCI.pdfPosudek vedoucího práce1,91 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Majer_OPONENT.pdfPosudek oponenta práce2,41 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Majer_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce722,95 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/53454

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.