Title: Projevy a výskyt agresivního chování ve školách z pohledů žáků a učitelů 1. stupně ZŠ
Other Titles: Manifestations and occurrence of aggressive behavior at primary schools from the point of view of pupils and teachers
Authors: Wurmová, Veronika
Advisor: Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Referee: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53714
Keywords: agrese;agresivita;druhy agrese;pedagog;prevence agresivního chování;příčiny agresivního chování;sociální dovednosti;základní škola;žák
Keywords in different language: aggression;aggressiveness;types of aggression;teacher;prevention of aggressive behavior;causes of aggressive behavior;social skills;school;pupil
Abstract: Práce se zaměřuje na problematiku projevů a výskytu agresivního chování u žáků 1.stupně ZŠ. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce pojednává o základních pojmech, které jsou potřeba k pochopení dané problematiky. Popisuje také funkci, druhy, směry a možné příčiny agresivního chování. Charakterizována je zde také typická oběť a agresor. Dále je v práci rozebrána problematika sociálních dovedností, prevence a nápravy tohoto chování, především pak vzhledem k prevenci ve škole. Uvedena jsou doporučení pro prevenci a nápravu. Praktická část ve svém úvodu popisuje výzkumné cíle, otázky, metody a způsob zpracování dat. Výzkumná část je postavena na základě tří metod: pozorování, vlastního akčního výzkumu - projektu a rozhovoru s pedagogy. Na základě zjištění úrovně sociálních dovedností u žáků pozorováním je sestaven projekt na jejich rozvoj, který je popsán a realizován ve školním kolektivu. Rozhovory jsou zaměřeny na výskyt a odhalení nejčastějších projevů agresivního chování ve třídách na prvním stupni ZŠ. Také na pohled učitelů na sociální dovednosti jejich žáků.
Abstract in different language: The thesis is focused on the problem of manifestations and occurrence of aggressive behaviour in pupils of the first grade of primary school. It is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part of the work deals with the basic concepts that are needed to understand the issue. It also describes the function, types, directions and possible causes of aggressive behaviour. It also characterizes the typical victim and aggressor. Furthermore, the thesis discusses the issues of social skills, prevention and correction of this behaviour, especially with regard to prevention in schools. Recommendations for prevention and remediation are given. The practical part in its introduction describes the research objectives, questions, methods and data processing. The research part is based on three methods: observation, own action research - project and interview with teachers. On the basis of finding out the level of social skills in pupils by observation, a project for their development is designed, described and implemented in the school team. Interviews are focused on the occurrence and detection of the most frequent manifestations of aggressive behaviour in the classrooms of the first stage of primary school. Also, the teachers' perspective on the social skills of their pupils.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP-konecna verze-Wurmova.pdfPlný text práce2,57 MBAdobe PDFView/Open
Wurmova_Vedouci.pdfPosudek vedoucího práce176,13 kBAdobe PDFView/Open
Wurmova_oponent.pdfPosudek oponenta práce182,47 kBAdobe PDFView/Open
Wurmova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce314,09 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53714

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.