Title: Znalosti studentů anglického jazyka o strategiích učení se slovní zásoby
Other Titles: English language learners' knowledge of vocabulary learning strategies
Authors: Hanzlovská, Barbora
Advisor: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Referee: Havránková Tereza, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54058
Keywords: slovní zásoba;učební strategie;strategie učení slovní zásoby;kartičky;quizlet;sémantické mapování;žáci osmých tříd
Keywords in different language: vocabulary;language learning strategies;vocabulary learning strategies;flashcards;quizlet;semantic mapping;eighth graders
Abstract: Znalost anglické slovní zásoby je klíčovým předpokladem úspěšné komunikace v cizím jazyce. Aby bylo učení slovní zásoby efektivní, musí učitelé vybrat vhodnou slovní zásobu, poskytnout podmínky pro učení a procvičovat v hodinách strategie učení slovní zásoby. V této práci jsou strategie učení slovní zásoby reprezentovány elektronickými kartičkami "flashcards" a sémantickým mapováním. Tyto strategie byly zahrnuty do výzkumné studie, která byla provedena s žáky osmých tříd. Výzkum probíhal ve dvou částech. V první části studenti vyplnili dotazník, který zjišťoval jejich současné způsoby učení slovní zásoby. Z dotazníku vyplynulo, že významná část studentů si bezděčně osvojuje slovní zásobu během používání technologií a záměrně prostřednictvím čtení seznamu slov. Druhá část výzkumu zahrnovala individuální rozhovory s méně úspěšnými studenty. V rozhovorech studenti testovali a reflektovali elektronické kartičky a sémantické mapy. Výsledky ukázaly opakující se trendy. Všichni účastníci preferovali elektronické kartičky. Účastníci se také shodli, že implementace strategií do hodin anglického jazyka by pro ně byla přínosná. V reakci na to učitelé mohou do svých obvyklých hodin zakomponovat strategie a zahrnout elektronická zařízení pro zvýšení motivace studentů při učení slovní zásoby.
Abstract in different language: Knowledge of English vocabulary is a key requirement for successful communication in the language. To make vocabulary learning effective, teachers need to select appropriate vocabulary, provide conditions for learning and practice vocabulary learning strategies with students. In this thesis, vocabulary learning strategies are represented by electronic flashcards and semantic mapping. These strategies were included in the research study, which was carried out with eighth graders. The research was conducted in two parts. First, students filled in a questionnaire, which explored their current ways of learning vocabulary. The questionnaire showed that a significant number of students acquire vocabulary incidentally while using technology and deliberately through wordlist reading strategy. The second part of the research involved one-on-one interviews with less successful language learners. In the interviews, students tested and reflected on electronic flashcards and semantic maps. The results showed reoccurring trends. All participants preferred flashcards, mainly for being on an electronic device. Participants also agreed that implementing a variety of strategies into language lessons would be beneficial for them. In response to that, teachers can add strategy instruction in their usual language lessons and include electronic devices to increase students' motivation in vocabulary learning.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova_prace_Hanzlovska.pdfPlný text práce1,25 MBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_ved_Klec_Hanzlovska.pdfPosudek vedoucího práce29,26 kBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_opon_Havr_Hanzlovska.pdfPosudek oponenta práce39,58 kBAdobe PDFView/Open
Scan_prubeh_Hanzlovska.pdfPrůběh obhajoby práce337,84 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54058

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.