Název: | Výuka fyziky před 100 a více lety |
Autoři: | Kroupová, Bohumila |
Citace zdrojového dokumentu: | KÉHAR, O. (ed.) Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10: Jak se za 20 let změnila výuka fyziky?, Srní 2023, s. 115-119. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/sbor/ModerniTrendy10_sbornik.pdf http://hdl.handle.net/11025/54320 |
ISBN: | 978-80-261-1159-7 |
Klíčová slova: | fyzika;výuka;historie |
Klíčová slova v dalším jazyce: | physics;teaching;history |
Abstrakt: | Marie Terezie chtěla, kromě jiných reforem, také provést reformu školství v Rakousku Uhersku. Povolala Jana Felbigera, který se stal hlavním propagátorem nového pojetí vyučování. Na svou dobu navrhl moderní metody, jako je využívání učebnic nebo hodnocení studentů. Ve školách se však vyučovalo spíše frontálně a hromadně. O metodách v různých učebních předmětech se nemluvilo, oborová didaktika se teprve začala rozvíjet. Později, od poloviny 19. století vznikají různé pokusné a pokrokové školy, které dbaly na metodiku předmětů a školy doznaly změn. Jednou z hlavních změn bylo zavedení experimentálního přístupu do výuky fyziky. Dříve byla fyzika vyučována především formou teoretických výkladů a výpočtů. Nový přístup se zaměřoval na praktickou demonstraci fyzikálních principů pomocí experimentů a pozorování. Další významnou změnou bylo zavedení moderních pedagogických metod, jako je například individualizace výuky. Učitelé se snažili přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých studentů a nevynucovat jednotný přístup pro celou třídu. Změny vedly ke zlepšení výuky fyziky na obecných školách a k většímu zájmu studentů o tuto oblast. Díky moderním metodám výuky se fyzika stala přístupnější a zábavnější a výuka se stala více zajímavá. |
Abstrakt v dalším jazyce: | Maria Theresa wanted, among other reforms, to make an education reform of the Austrian-Hungarian empire. She called Jan Felbiger, who became the main promoter of the new concept of teaching. He proposed modern methods for his time, such as the use of textbooks or student assessment. In schools, however, teaching was more frontal and mass. Methods in the various subjects were not discussed; subject didactics had only just begun to develop. Later, from the middle of the 19th century onwards, various experimental and progressive schools arose, which paid attention to the methods of the subjects and the schools underwent changes. One of the main changes was the introduction of an experimental approach to the teaching of physics. Previously, physics had been taught mainly through theoretical explanations and calculations. The new approach focused on the practical demonstration of physical principles through experiments and observations. Another significant change was the introduction of modern pedagogical methods such as individualised teaching. Teachers tried to adapt instruction to the needs of individual students rather than forcing a uniform approach for the whole class. The changes have led to an improvement in the teaching of physics in the primary schools and a greater interest in the subject among students. Modern teaching methods have made physics more accessible and fun, and teaching has become more interesting. |
Práva: | © Západočeská univerzita v Plzni, autoři |
Vyskytuje se v kolekcích: | Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10 Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10 |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
ModerniTrendy10_sbornik_uvod+tiraz.pdf | Plný text | 1,03 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
ModerniTrendy10_sbornik-115-119.pdf | Plný text | 417,16 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/54320
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.