Title: Výuka fyziky před 100 a více lety
Authors: Kroupová, Bohumila
Citation: KÉHAR, O. (ed.) Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10: Jak se za 20 let změnila výuka fyziky?, Srní 2023, s. 115-119.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/sbor/ModerniTrendy10_sbornik.pdf
http://hdl.handle.net/11025/54320
ISBN: 978-80-261-1159-7
Keywords: fyzika;výuka;historie
Keywords in different language: physics;teaching;history
Abstract: Marie Terezie chtěla, kromě jiných reforem, také provést reformu školství v Rakousku Uhersku. Povolala Jana Felbigera, který se stal hlavním propagátorem nového pojetí vyučování. Na svou dobu navrhl moderní metody, jako je využívání učebnic nebo hodnocení studentů. Ve školách se však vyučovalo spíše frontálně a hromadně. O metodách v různých učebních předmětech se nemluvilo, oborová didaktika se teprve začala rozvíjet. Později, od poloviny 19. století vznikají různé pokusné a pokrokové školy, které dbaly na metodiku předmětů a školy doznaly změn. Jednou z hlavních změn bylo zavedení experimentálního přístupu do výuky fyziky. Dříve byla fyzika vyučována především formou teoretických výkladů a výpočtů. Nový přístup se zaměřoval na praktickou demonstraci fyzikálních principů pomocí experimentů a pozorování. Další významnou změnou bylo zavedení moderních pedagogických metod, jako je například individualizace výuky. Učitelé se snažili přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých studentů a nevynucovat jednotný přístup pro celou třídu. Změny vedly ke zlepšení výuky fyziky na obecných školách a k většímu zájmu studentů o tuto oblast. Díky moderním metodám výuky se fyzika stala přístupnější a zábavnější a výuka se stala více zajímavá.
Abstract in different language: Maria Theresa wanted, among other reforms, to make an education reform of the Austrian-Hungarian empire. She called Jan Felbiger, who became the main promoter of the new concept of teaching. He proposed modern methods for his time, such as the use of textbooks or student assessment. In schools, however, teaching was more frontal and mass. Methods in the various subjects were not discussed; subject didactics had only just begun to develop. Later, from the middle of the 19th century onwards, various experimental and progressive schools arose, which paid attention to the methods of the subjects and the schools underwent changes. One of the main changes was the introduction of an experimental approach to the teaching of physics. Previously, physics had been taught mainly through theoretical explanations and calculations. The new approach focused on the practical demonstration of physical principles through experiments and observations. Another significant change was the introduction of modern pedagogical methods such as individualised teaching. Teachers tried to adapt instruction to the needs of individual students rather than forcing a uniform approach for the whole class. The changes have led to an improvement in the teaching of physics in the primary schools and a greater interest in the subject among students. Modern teaching methods have made physics more accessible and fun, and teaching has become more interesting.
Rights: © Západočeská univerzita v Plzni, autoři
Appears in Collections:Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10
Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ModerniTrendy10_sbornik_uvod+tiraz.pdfPlný text1,03 MBAdobe PDFView/Open
ModerniTrendy10_sbornik-115-119.pdfPlný text417,16 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54320

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.