Title: Trakční napájecí stanice pro systém 25 kV / 50 Hz využívající topologii SFC
Other Titles: Traction substation for system 25 kV / 50 Hz using SFC topology
Authors: Janoch, Kamil
Advisor: Blahník Vojtěch, Ing. Ph.D.
Referee: Pittermann Martin, Doc. Ing. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56762
Keywords: sfc;trakční napájecí stanice;model;simulace;železnice;trakce;výkonová elektronika
Keywords in different language: sfc;traction power supply station;simulation model;railways;traction;power electronics
Abstract: Tato práce se zabývá problematikou trakčního napájení tratí elektrizovaných střídavým systémem 25 kV / 50 Hz, zejména pomocí moderních metod, jako je napájení pomocí SFC. Práce dále řeší stávající metody napájení tratí se systémem 25 kV / 50 Hz a také o historii a rozložení napájecích systémů v České republice. Na tyto části navazují kapitoly vytvořeného modelu TNS pro výše zmíněný systém, který je detailně popsán jak z části výkonové, tak i z částí řízení, a to jak softwarového, tak i z pohledu řízení spínání součástek. Na tuto kapitolu navazuje část práce s výsledky simulací, kde je na několika grafech vysvětlen pozitivní dopad použití těchto moderních technologií jako je SFC v rámci napájení traťových úseků elektrizovaných tratí.
Abstract in different language: This thesis deals with issues of traction supply using AC system 25 kV / 50 Hz. It mainly focuses on modern methods such as SFC. Besides this this thesis deals with today still used methods of railway traction power supply on routes with the AC system 25 kV / 50 Hz and history of such traction power systems in the Czech Republic. These chapters are followed by chapters which are dealing with computer model for simulation of railway power supply station for the system 25 kV / 50 Hz. The model is described in detail from perspective of power electronics and other hardware, software control and finally even control of each transistor. After this part there is a chapter which deals with results of the simulations. There are several graphs that explain the positive impact this modern technology could have on the traction power supply for electrified railways.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KEV)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Janoch.pdfPlný text práce7,19 MBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG-BlahnikV-57960.pdfPosudek vedoucího práce59,27 kBAdobe PDFView/Open
PosudekOponentaSTAG-PittermannM-17568.pdfPosudek oponenta práce62,4 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce41,85 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56762

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.