Title: | Vliv komunikace vyučujícího při nácviku nové pohybové dovednosti |
Other Titles: | The influence of the teacher's communication when practicing a new movement skill |
Authors: | Červenková, Barbora |
Advisor: | Benešová Daniela, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Švátora Karel, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56906 |
Keywords: | komunikace;přístupy;pohybová dovednost;volejbal;výzkum;dotazník |
Keywords in different language: | communication;approaches;movement skills;volleyball;research;questionnaire |
Abstract: | Diplomová práce se zabývala vlivem komunikace vyučujícího při nácviku nové pohybové dovednosti. Teoretická část vychází z poznatků jiných studií, popisuje tvorbu výukového modulu, zhodnocuje přístupy v hodinách tělesné výchovy a ukotvuje samotné téma v kurikulárních dokumentech. Praktická část poskytuje klíčové informace o průběhu realizace výzkumu a přispívá k pochopení metodologických aspektů studie. Průběh měření byl proveden prostřednictvím systematického sběru dat v průběhu určeného období, během kterého byly aplikovány stanovené postupy a metody. Testovací prostředí zahrnovalo specifické prostředky, které byly přizpůsobeny potřebám výzkumu a zajišťovaly vhodné podmínky pro realizaci experimentu. Z testování vyplývá, že způsob komunikace vyučujícího má vliv při nácviku nové pohybové dovednosti. Ze tří testovaných situací, ti, kteří byli pozitivně motivováni, dosáhli nejlepšího výkonu při výuce volejbalových přihrávek. Nejhorší výsledky byly prokázány u žáků, kteří se učili pohybovou dovednost bez motivace a ukázky. |
Abstract in different language: | The diploma thesis dealt with the influence of the teacher's communication during the training of a new movement skill. The theoretical part is based on the findings of other studies, describes the creation of the teaching module, evaluates approaches in physical education classes and anchors the topic itself in curriculum documents. The practical part provides key information about the course of the research implementation and contributes to the understanding of the methodological aspects of the study. The course of measurement was carried out through systematic data collection during a specified period, during which specified procedures and methods were applied. The test environment included specific resources that were adapted to the needs of the research and provided suitable conditions for the implementation of the experiment. The testing shows that the teacher's way of communication has an effect when practicing a new movement skill.Of the three tested situations, those who were positively motivated achieved the best performance when teaching volleyball passes. The worst results were demonstrated for pupils who learned a movement skill without motivation and demonstration. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KTV) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomova_prace_Cervenkova.pdf | Plný text práce | 2,43 MB | Adobe PDF | View/Open |
OP - C_ervenkova_.pdf | Posudek oponenta práce | 145,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Barbora Cervenkova.doc | Posudek vedoucího práce | 92 kB | Microsoft Word | View/Open |
Cervenkova B..pdf | Průběh obhajoby práce | 22,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56906
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.