Title: | Techniky pozitivní psychologie a mindfulness na 1.stupni ZŠ |
Other Titles: | Positive Psychology and Mindfulness Techniques at Primary school |
Authors: | Hübnerová, Terezie |
Advisor: | Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56972 |
Keywords: | pozitivní psychologie;mindfulness;všímavost;pozitivní prožívání;edukace;školství;štěstí;radost;smysluplnost;flow;silné stránky |
Keywords in different language: | positive psychology;mindfulness;positive experiencing;education;school;happiness;joy;meaningfulness;flow;personal strengths |
Abstract: | Diplomová práce na téma "Techniky pozitivní psychologie a mindfulness na 1. stupni ZŠ" je zaměřena na mapování přehledu učitelů 1. stupně ZŠ v technikách, tématech a významu pozitivní psychologie a mindfulness. Teoretická část obsahuje zasazení pozitivní psychologie a mindfulness do kontextu, historického vývoje, charakteristice oblastí, cílům a jejich významu. Představuje uplatnění pozitivní psychologie a mindfulness ve školách. Praktická část popisuje výzkumné šetření mezi učiteli prvního stupně, zachycuje orientaci učitelů v tématech, technikách a popisuje jejich vlastní zkušenosti s pozitivní psychologií a mindfulness. Analýza dat byla vytvořena metodou otevřeného, axiálního a selektivního kódování, které vytváří ucelený pohled na daný výzkumný problém. Výsledky výzkumu odpovídají na stanovené výzkumné otázky. Výsledky jsou v závěru porovnávány s literaturou a jinými studiemi na toto téma. |
Abstract in different language: | The thesis on "Positive Psychology and Mindfulness Techniques at Primary school" is aimed at mapping the overview of primary teachers in the techniques, topics and importance of positive psychology and mindfulness. The theoretical section includes setting positive psychology and mindfulness in context, historical development, characteristics of the fields, goals and their importance. It introduces the application of positive psychology and mindfulness in schools. The practical section describes a research survey of primary teachers, captures teacher's orientation on the topics and techniques, and describes their own experiences with positive psychology and mindfulness. Data analysis was developed using open, axial and selective coding methods to create a comprehensive view of the research problem. The research findings answer the stated research questions. Finally, the results are compared with the literature and other studies on the topic. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hubnerova_diplomova prace_ZCU FPE.pdf | Plný text práce | 997,41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Hubnerova_posudek vedouci DP.pdf | Posudek vedoucího práce | 391,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Hubnerova_posudek oponenta DP.pdf | Posudek oponenta práce | 390,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Hubnerova_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 350,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56972
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.