Title: | Obrazy genderu v dětské literatuře |
Other Titles: | Gender stereotypes in fairy tales |
Authors: | Oliverius, Vojtěch |
Advisor: | Hasmanová Marhánková, Jaroslava |
Referee: | Kalvas, František |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/12688 |
Keywords: | genderové stereotypy;dětská literatura;rodičovství;socializace;sémiotická analýza |
Keywords in different language: | gender stereotypes;children's literature;parenting;socialization;semiotic analysis |
Abstract: | Tématem práce je konstrukce obrazu genderu v literatuře pro děti. Samotným cílem práce je zjistit jaké genderové stereotypy obsahují dnešní pohádky a jak se liší od pohádek tradičních.Teoretickými východisky textu je vymezení konceptu genderu, genderových stereotypů, socializace a změn v rodičovství. Práce využívá metody sémiotické analýzy z důvodu odhalení významů spojených s konstrukcí genderu v textu i ilustracích. |
Abstract in different language: | The theme of this thesis is the construction of gender in children's literature. The very aim of the thesis is to find out which gender stereotypes contain today's fairy tales and how they differ from traditional fairy tales. Theory is based on the concept of gender, gender stereotypes, socialization and changes in parenting. The thesis uses the method of semiotic analysis due to the focus on the discovery of meanings associated with the construction of gender in the text and illustrations. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Oliverius BP 2014.pdf | Plný text práce | 1,2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Oliverius-vedouci.doc | Posudek vedoucího práce | 44,5 kB | Microsoft Word | View/Open |
Oliverius_oponent.doc | Posudek oponenta práce | 40 kB | Microsoft Word | View/Open |
Oliverius.JPG | Průběh obhajoby práce | 132,31 kB | JPEG | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/12688
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.