Title: Příspěvek k výzkumu písemného projevu žáků na 1. stupni ZŠ
Other Titles: Contribution to research of writing skills of pupils in the first grade of primary school
Authors: Belzová, Markéta
Advisor: Wagnerová, Jarmila
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/12972
Keywords: dětská kresba;písemný projev;Comenia Script;psací písmo;rychlost psaní;výzkum písemného projevu žáků;kvalitativní a kvantitativní znaky písma
Keywords in different language: children's drawings;writing;Comenia Script;handwriting;writing speed;research writing skills of students;qualitative and quantitative form of characters
Abstract: Diplomová práce je zaměřena na problematiku písemného projevu žáků na prvním stupni základní školy. Je rozdělena na dvě části, teoretickou část a praktickou část. V teoretické části za pomocí odborné literatury jsou sepsány poznatky týkající se prvopočátečního psaní žáků. Zabývám se předškolní přípravou na psaní, popisuji historický vývoj metod počátečního psaní, etapy výuky psaní, kvantitativní a kvalitativní znaky písma, správné držení psacího náčiní a sezení při psaní, specifické vývojové poruchy učení a v neposlední řadě hlouběji prezentuji nový typ písma Comenia Script. V praktické části jsem napsala, jakým způsobem jsem postupovala při testování žáků a jaký byl cíl mé práce. Testování proběhlo ve dvou obdobích, které jsem postupně hodnotila a porovnávala. Pro testování jsem použila metodu kvantitativního výzkumu pro zjištění rychlosti psaní u žáků, tedy psaní textu za jednu minutu a opis věty psané tiskacím písmen pro zjištění chybovosti v gramatice, interpunkcí a čitelnosti písma. Cílem diplomové práce je snaha přiblížit se k otázce, zda nový typ písma Comenia Script je stejně vhodný, anebo dokonce vhodnější pro současné děti než klasické psací písmo. Vyhodnocení testování proběhlo za pomoci grafů a závěry z testování jsem interpretovala v kapitole Vyhodnocení výzkumného šetření.
Abstract in different language: This thesis is focused on the issue of the writing skills of pupils at the primary school level. It is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, with the help of expert literature, are written findings related to the basic writing skills of students. We are engaged in the pre-school preparation for writing, describe the historical development of the method of initial writing, teaching at the writing stage, quantitative and qualitative characters in the proper holding of a pen and pencil, sitting while writing, specific developmental disorders of learning, and ultimately, problems which more deeply present themselves in the new typeface called Comenia Script. In the practical part, I have written on the method which I used in the course of testing pupils, and the ultimate goal of my work. Testing took place in two periods, which I later evaluated and compared. For testing, I used a quantitative research method for determining the speed of writing for pupils, writing tests for one minute and copying written sentences in block capitals for detecting errors in grammar, punctuation, and the legibility of fonts. The aim of this thesis is an effort to approach the question of whether a new typeface, Comenia Script, is equally appropriate or even more appropriate for contemporary children than conventional handwriting. An evaluation test was done to help chart a conclusion from the testing I interpreted in the chapter evaluating the research.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KNJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diplomova prace M. Belzova.pdfPlný text práce3,55 MBAdobe PDFView/Open
belzova_vp.pdfPosudek vedoucího práce254,46 kBAdobe PDFView/Open
belzova_op.pdfPosudek oponenta práce268,24 kBAdobe PDFView/Open
belzova_obh.pdfPrůběh obhajoby práce106,78 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/12972

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.