Title: Není učitel jako učitel(ka) - Situace mužů-učitelů v mateřských školách
Other Titles: The male teacher is not like the female teacher - Situation of male teachers in kindergartens
Authors: Fárová, Nina
Advisor: Pařízková, Alena
Referee: Hasmanová Marhánková, Jaroslava
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/13676
Keywords: učitel;mateřská škola;feminizace;tokenismus;maskulinita;genderové stereotypy
Keywords in different language: teacher;kindergarten;feminization;tokenism;masculinity;gender stereotypes
Abstract: Tato diplomová práce se zaměřuje na muže, kteří vykonávají jedno z nejvíce feminizovaných povolání v České republice, na muže pracující v mateřských školách. Tito muži narušují 'normální' genderové biografie, protože si vybrali povolání, kde dominují především ženy. Provedený kvalitativní výzkum je založený na sedmnácti polostrukturovaných rozhovorech s muži-učiteli a zúčastněném pozorování ve vybraných mateřských školách. Tato práce odhaluje cestu mužů k zaměstnání učitele v mateřské škole, zkušenosti těchto mužů a genderové uspořádání tohoto feminizovaného povolání. Bylo zjištěno, že situace mužů-učitelů v mateřských školách je plná různých protichůdností. Muži-učitelé identifikují rozdíly mezi muži a ženami a pracují s tímto rozlišováním, zároveň jsou si ale vědomi, že tento dualismus v realitě takto jednoduše nefunguje. V mateřských školách je velká poptávka po mužích. Jsou přijímáni s nadšením a očekáváním změny. Zároveň ale čelí nejednoznačným reakcím ve spojitosti s genderovými stereotypy dnešní doby. Nicméně, obecně muži-učitelé v mateřských školách nejsou penalizováni za to, že narušují genderové normy a nejsou vystaveni nepřátelství jako například ženy v povoláních, kde dominují muži.
Abstract in different language: This thesis is focused on men who work in one of the most feminized occupation in the Czech Republic, on men working in kindergartens. These men disrupt the "normal" gender biographies, because they have chosen the occupation that is predominantly occupied by women. The research of this thesis is based on qualitative research that includes seventeen semi-structured interviews with male-teachers and participant observation in selected kindergartens. This thesis detects the journey of men to the profession of teacher in kindergarten, experience of these men and the gender arrangement in this feminized occupation. It was discovered that situation of male-teachers in kindergartens is full of various contradictions. Male-teachers identify differences between men and women and they work with this differentiation but simultaneously they are aware that this dualism does not work in reality so easily. There is also a large demand for men in kindergartens; they are taking in with enthusiasm and expectation of change. But at the same time, they face ambiguous reactions in connection with gender stereotypes of today. In general, however, male-teachers in kindergartens are not so penalized for disturbing gender norms and they are not exposed to animosity like, for example, they female counterparts in occupations where men dominate.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KSS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Farova_DP_2014.pdfPlný text práce707,09 kBAdobe PDFView/Open
Farova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce115,43 kBAdobe PDFView/Open
Farova_oponent.docPosudek oponenta práce51,5 kBMicrosoft WordView/Open
Farova.JPGPrůběh obhajoby práce178,84 kBJPEGThumbnail
View/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/13676

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.