Title: | Ideologické aspekty vzdělávání v socialistickém Československu |
Other Titles: | Ideological aspects of education in socialist Czechoslovakia |
Authors: | Píšová, Eva |
Advisor: | Naxera, Vladimír |
Referee: | Piknerová, Linda |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/15225 |
Keywords: | ideologie;komunismus;učebnice pro střední školy;vzdělávání |
Keywords in different language: | ideology;communism;high school textbooks;education |
Abstract: | Cílem diplomové práce je identifikace ideologických prvků v učebnicích pro střední školy využívaných v socialistickém Československu. Zkoumaný vzorek zahrnuje učebnice dějepisu, literatury, občanské nauky a branné výchovy vydané v 70. a 80. letech. Ideologické elementy jsou řazeny do čtyř kategorií - vazba na SSSR, uspořádání společnosti a jeho historické kořeny, socialistický člověk a obraz světa. |
Abstract in different language: | The aim of this thesis is to find ideological elements in high school textbooks which were used in the Czechoslovak Socialist Republic. We choose history, literature, social science and civil defense education textbooks from 1970s and 1980s. The elements are divided into four categories - the relationship with the USSR, the organization of society and its historical roots, a socialist man and an image of the world. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KAP) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
diplomovaprace.pdf | Plný text práce | 818,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pisova_VED_DP.pdf | Posudek vedoucího práce | 85,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Pisova_OPO_ZSV_GEO.doc.docx | Posudek oponenta práce | 44,18 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
Pisova.pdf | Průběh obhajoby práce | 275,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/15225
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.