Title: | Finanční gramotnost v České republice a komparace přístupů k finančnímu vzdělávání ve vybraných zemích |
Other Titles: | Financial literacy in the Czech Republic and comparison of approaches to financial education in selected countries |
Authors: | Topičová, Tereza |
Advisor: | Krechovská, Michaela |
Referee: | Malotin, Jan |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/18293 |
Keywords: | finanční gramotnost;vzdělávání;finanční produkty a služby |
Keywords in different language: | financial literacy;education;financial products and services |
Abstract: | Předložená diplomová práce je zaměřena na finanční gramotnost a finanční vzdělávání v České a Slovenské republice. Nejprve je teoreticky vymezen pojem finanční gramotnost, včetně jeho základních složek. Poté jsou analyzovány aktivity OECD podporující vzdělávání v oblasti financí. Dále jsou rozebrány základní předpoklady, východiska a principy finančního vzdělávání, ze kterých vycházejí standardy finančního vzdělávání pro základní a střední školy v České i Slovenské republice, jež jsou v práci analyzovány. Praktická část se zaměřuje na hodnocení úrovně finanční gramotnosti pomocí dotazníkových šetření a na komparaci přístupů k finančnímu vzdělávání v České a Slovenské republice. Na závěr je provedeno zhodnocení úrovně finanční gramotnosti žáků středních škol a komparace skutečné úrovně s úrovní požadovanou. |
Abstract in different language: | This diploma thesis is focused on financial literacy and financial education in the Czech and Slovak Republic. At first, there is a theoretical definition of financial literacy including its basic parts. Then there is an analysis of OECD's activities which support financial education. After that there is an analysis of basic requirements, solutions and principles of financial education from which come out the standards of financial education for primary and secondary schools in Czech and Slovak Republic. The practical part focuses on rating of the level of financial literacy using a questionnaire survey and comparison of approaches to financial education in Czech and Slovak Republic. At the end, there is an evaluation of the level of financial literacy on secondary schools and also a comparison of the real and required level. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KFU) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_ttopicova.pdf | Plný text práce | 1,27 MB | Adobe PDF | View/Open |
vedouci-pv topicova.pdf | Posudek vedoucího práce | 595,47 kB | Adobe PDF | View/Open |
oponent-po topicova.PDF | Posudek oponenta práce | 390,38 kB | Adobe PDF | View/Open |
obhajoba-ob topicova0001.PDF | Průběh obhajoby práce | 194,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/18293
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.