Title: Financování politických stran v České republice a na Slovensku
Other Titles: Funding of political parties in the Czech Republic and the Slovak republic
Authors: Zahradník, Lukáš
Advisor: Jurek, Petr
Referee: Lupták Burzová, Petra
Issue Date: 2015
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/19513
Keywords: financování politických stran;státní příjmy;soukromé příjmy;parlamentní strany;výdaje na volby;hospodaření stran;komparace stran;připravovaný zákon;příklady ze zahraničí;výroční zprávy
Keywords in different language: funding of political parties;public income;private income;parliamentary parties;election expenses;political parties´ managament;comparison political parties;preparing law;inspiration from abroad;annual reports
Abstract: Ve své bakalářské práci jsem se věnoval tématu financování politických stran v České republice a na Slovensku. Jednalo se zejména o komparaci důležitosti státních a soukromých příjmů. Pro porovnání jsem si vybral 6 českých a 5 slovenských parlamentních stran. Po nezbytném teoretickém úvodu, ve kterém byly uvedeny základní premisy financování, jsem se ve druhé části věnoval konkrétní situaci v České republice a na Slovensku. Zaměřil jsem se na příjmy, které jsou dle výročních zpráv pro strany nejdůležitější. U českých partají byly zmíněny i výdaje na volby, které tvořily nejvýznamnější náklady v roce 2013. Vzhledem k času odevzdání bakalářské práce jsem hodnotil hospodaření stran v roce 2013. Třetí část práce byla věnována samotným stranám. V tabulkách a grafech můžeme vidět rozdíly mezi zdroji, ze kterých strany čerpají finanční prostředky. Ve čtvrté části přišla řada na komparaci stran z České republiky a ze Slovenska. Z porovnání vyšlo, že slovenské parlamentní strany jsou všechny závislé na příjmech od státu. Soukromé zdroje využívají zcela minimálně. Situace v České republice je odlišná. I když se strany, které byly ve volbách do Poslanecké sněmovny PČR úspěšné, také ve velké míře spoléhají na přísun státních peněz. V poslední době, především po volebním úspěchu hnutí ANO, se však situace změnila. Toto hnutí těžilo zejména z půjčky, kterou mu poskytl sám předseda Babiš. Soukromé financování tak hraje daleko výraznější roli než u slovenských politických stran. Problémem ale je jeho neprůhlednost. Částečným řešením by mohl být nový připravovaný zákon, který momentálně projednává Poslanecká sněmovna PČR. V textu jsem zmínil několik příkladů ze zahraničí, které se osvědčily a mohly by sloužit jako inspirace pro oba hodnocené státy. Mezi financováním stran v České republice a na Slovensku jsou rozdíly. Slovenské partaje by potřebovaly více zapojit do svých aktivit obyvatele, a tak i získávat více příjmů ze soukromého sektoru. V českém prostředí se tak již děje, ovšem za poněkud nejasných okolností. Klíčovým faktorem pro obě země by tak měla být, správně fungující legislativa, možnost dohledání všech transakcí ve výročních zprávách a optimálně rozložené příjmy od státu a ze soukromých zdrojů.
Abstract in different language: In my bachelor's thesis I dealt with the topic of funding of political parties in the Czech Republic and Slovakia. It was especially about comparison of the importance of public and private incomes. For comparison I chose 6 Czech and 5 Slovak parliamentary parties. After the necessary theoretical introduction, where were presented the basic premises of the funding, I devoted to the specific situation in the Czech Republic and Slovakia in the second part of the thesis. I focused on revenues that are according to annual reports the most important thing for the parties. Regarding to Czech political parties there were mentioned also election expenses that formed the most significant costs in 2013. Due to the deadline of submission of my thesis I evaluated the political parties' management in 2013. The third part of the thesis was devoted parties themselves. In the tables and graphs, we can see the differences between the sources from which the parties are funded. In the fourth part there are compared the parties from the Czech Republic and Slovakia. From the comparison I found out that all of the Slovak political parties are dependent on state incomes. Private resources are used minimally. The situation in the Czech Republic is different. Although the parties that were successful in the elections to the Chamber of Deputies, also rely on the state money. Recently, especially after the election success of the movement ANO, the situation has changed. This movement profited above all from the loan which provided to it the chairman Babiš himself. Private funding plays here a significantly bigger part than in the Slovak political parties. The main problem of the private funding is its opacity. A partial solution might be a new preparing law that is currently discussed in the Chamber of Deputies. In the text I mentioned a few examples from abroad that were proved and could be an inspiration for both mentioned countries. There are differences between the funding of the political parties in the Czech Republic and Slovakia. Slovak parties would need to involve the inhabitants in their activities, and thus to gain more incomes from the private sector. In the Czech Republic it is already going on, but somewhat by unclear circumstances. The key factor for both countries should be a properly working legislation, a possibility to find all transactions in the annual reports and optimal distribution of incomes from the state and from the private sources.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace.pdfPlný text práce844,44 kBAdobe PDFView/Open
vedouci-Zahradnik_bp_ved_pol.pdfPosudek vedoucího práce519,04 kBAdobe PDFView/Open
oponent-Zahradnik_opo_BP.dotxPosudek oponenta práce45,47 kBUnknownView/Open
obhajoba-Zahradnik.pdfPrůběh obhajoby práce355,48 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/19513

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.